Monday, August 9, 2010

Turister

Det er noe som dermed ikke er til å komme bort fra, turister er snyltere. Her sitter jeg med noen, som skal melke Krakow kultur, for innsikt og penger og spiser billig for å finne ut hvordan ekte polakker lever, går i periferien, bortsett fra turistfellene, som de sier og du kan liksom tro de har peiling, for alle dumme turister nå for tida mener de har vært der ingen andre har vært, nei, de tror virkelig det, alle turister jeg kjenner sier det, at neida! Vi går andre veien enn det guiden sier og greier!!!
Da hjelper det dem ingenting, for dersom de ikke går med seg selv, har det de gjør mainstram eller motsatt ingen verdi. Sorry.
Her jeg er ser jeg noen tanter av noen tyskere og noen sære freaks av noen nederlendere, samt noen nitidig studerende dansker, og en engelskmann som studerer meg.
Hva han mener om meg er ikke å ønske at jeg forteller, det er nok av dumme polakker også som prøver seg.
Selvaagbygg, bor du på Brattlikollen eller på rimisponsa hus i Luzern i Sveits? Lusetjern sa du? Nei, jeg går på tur i Maridalen når jeg vil for deg! Til Fortjernsbråten og Vangen og Sandbakken! Blir du med til Fløifjellet til mandan!!
Nei, en tango for EU, og det er ikke lett å bli seg selv i dette helvetet, uten at de skal mene noe om meg, både polakker og trøndere.

No comments: