Wednesday, August 11, 2010

Krakow, et renessansehotell



Når man ser gjennom murene i denne byen, er det påkrevet å ikke bruke briller, et nytt syn er på gang, gjennom disse årene jeg har vært her, ser jeg nå, snart 4 år siden første gang jeg kom, slutt desember 2006, det som slår en i øynene er rett og slett hotell, og etter hvert så jeg veggene og arkitekturen og fant ut at dette kommer fra 1500-tallet, det går ikke fløyten.
Fløyten ja, her er Krakow romantikk, og vi kan ironisere over dette og snakke om ikke øl i en sådan stund, gi meg fløyten fra Vildanden og slikt, og Løiten akevitt og det som verre er, i Chicago har de vel både det ene og det andre og polsk briefing stadig vekk for turister her i Polen viser fram dette hotellet i tide og utide der turister får info som den polske drømmen er det eneste de veit om i dette landet.
Fortiden er det eneste som fins, som abstrakt tematikk der vi går inn på slottet som svenskene har herja noen ganger og tyskerne og i det hele tatt tartarene og det er ille!
Men det fins der, som et mausoleum over polsk dritt, og det skal vi faen ikke kimse av, mener alle polakker, dette er det polske per se, den store gloriøse fortiden, det fins ikke noe annet enn dette hotellet for døde.

No comments: