Wednesday, August 4, 2010

Polsk

Når man lærer seg polsk, uten lærer, uten noen å snakke med det om, er det en greie at man bygger det opp suksessivt. Så man har en del linjer, og man har en del kunnskaper, og det er en greie å sette det sammen nå, og jeg har en rekke nå som begynner med det latinske ”res”, for ”ting”, polsk ”rzecz”, som er samme ordet, en ting. Og dette kan man gå ut fra, the name of the game, tingen, kaffekoppen her, bordet, stolen, og så videre, med fellesbetegnelsen ting, teskje.
Hva er ting. Hva er ikke ting. Sukker er ikke ting, det er noe annet, et stoff, en substans, substancja, på polsk, kaffe er også slik substans. Ok.
I klassisk grammatikk er begge deler ”substantiv”, fuck.
En drink, er verken ting eller stoff, det er noe annet, det er en drink, her polsk ”krupnik”, som er en søt vodka som likner St. Halvard likør, bare mer tyntflytende, man kunne kalle det en ”enhet”. Unit, på engelsk.
Krupnik er her en helhet, et shot-glass med stoffet ”krupnik” oppi, som koster en sum, her 7 zloty, 14 norske kroner, NOK.
Krupnik kan drikkes. Pić. Drikke er på polsk pić. Jeg drikker heter piję.
Wolność, frihet, swoboda betyr også frihet.
Her kan man dirke opp språket.
Man har et glass krupnik foran seg, man kan drikke dette hvis man vil, det står der tilgjengelig.
Man tenker ikke mye over det.
Det er der som en del av de nære omgivelsene, som omfatter et bord, en laptop, et askebeger, en sigarett, et rom.
Frihet.
Noen kan komme inn i dette rommet, mitt rom. Og snakke.
Så kan vi ha en samtale. Rozmowa, på polsk.
Om været? Kanskje. Dobra pogoda! Fint vær! Pada deść! Det regner!
Og så kan en nordmann komme inn her og lure på hva jeg drikker og hvor mye det koster og kanskje kjøpe seg en sånn selv. Sånn.
Når jeg sitter her med krupnik sitter jeg her også med et forslag for hva andre kan kjøpe. Dobra? Godt? Greit? Ja. Tak.
Dobrze. Gut. Sehr gut. Tres bien. Good. Very well. Okay. Bra.
Da snakkes polsk.
Så kommer personen fra baren med en krupnik. Na zdrowie! Skål!
Jeg har skapt vilkåret for samtale.

No comments: