Friday, August 13, 2010

Plac Nowy



Rundt denne plassen er det 18 puber, hørte jeg nå. Og så hørte jeg en guide si dette og mer, til et amerikansk publikum, antar jeg, Krakow var eneste polske byen som ikke antok kommunismen, sa han, videre at her i jødedelen Kazimierz flytta kommunistene inn fylliker og kriminelle etter krigen, i 45, aha, og jeg gikk.
Vel, jeg orker ikke slikt dritt, men det flyter over overalt og nå er han stolt av at det er handel her igjen som jødene dreiv, greit, for kommunistene tillot ikke handel, private enterprise, og han har jo et poeng.
18 etablissementer rundt plassen, og jeg er på ett av dem og ser ikke ut. Men det er ikke utseendet som teller, men det å få innsyn her er heller ikke lett.
Business ja, fett som faen og folk jobber som grever her mot markedskreftene og det er jeg stolt av.

No comments: