Wednesday, August 4, 2010

The possibility of learning Polish without getting stupid.




Jeg kan engelsk, og tysk, det har jeg lært via jenter. Engelsk lærte jeg å snakke da jeg måtte, traff noen sveitsiske jenter der det felles språket ble engelsk, tysk lærte jeg meg av en tysk jente som ville lære seg norsk, mot at hun lærte personen tysk, oppslag på Blindern. Noe slikt har ikke skjedd i Polen.
Vel, det kan skje, men det må være en felles interesse i det, rett og slett, jeg hadde privatlærer tre timer som jeg betalte for, lærte noe, men det ble for sterotyp undervisning ovenfra og ned, så jeg slutta, vel var dette en jente, men fuckings husmor, så jeg kan fortsatt hva å lage middag heter på polsk, gotuje obiad, eller kolacja, lunch.
Jeg kan relatere til dette nå, lærte noen adverb av typen ”zwykle”, vanligvis, og często, ofte, det har satt seg.
Jeg kan lære polsk, men det er spørsmål om jeg vil, om det har noen hensikt, om det er samtaler her som har interesse, vanligvis, zwykle.
”już”, et nyttig og mye brukt ord, som betyr ”instant”, -du får det med det samme, już, jøss, zaraz betyr ”straks”.
Vel, straks kan jeg si mer om dette, men det er gutter her som er så sure og konkurrerende, her kom det en snerten drittsekk inn som lagde dårlig stemning og masa og satte seg ved nabobordet rett ved siden av meg med samme type pc for å ta meg, rett og slett, skal dominere, finner jeg fram til, gutta skal hevde seg i en eller annen vals og overta samfunnet, hater foreldrene, regner jeg med, med full rett, men det skal for faen ikke gå ut over meg, han trenger bank, jeg slår ham ned. Det var det. Ut! Jeg tar og lemper ham ut på gata og fuck Blindern og din jævla latterlige opposisjonstrang, morra ri!!
Jeg er faen meg mer opposisjonell enn deg, og som ikke det halve kunne vært nok, du er en jævla streber. Streber! Og i tillegg en nerd som gjør alt riktig og tenker ikke selv og er bare del av det noen kaller ”ungdomskulturen” som næringslivet tjener masse penger på ved et latterlig liv med playstation og eskapisme og fruentimmeri, du blir knall lik far din dersom du holder på på den måten!
Ah, slik er det.
Vel, slike folk skal man liksom lære polsk av, no way, en sånn stupid tulling vil jo ikke kommunisere med deg, og disse to jentene her borte ikke heller, for de skal bare se attraktive ut for slike idioter som han her, dette er Polen.
Welcome to Poland have a nice day, dette er ikke riktig, det er en ren internalitet, en vennekrets, en mafia, som snakker polsk og mener at det må alle andre lære seg også og er fremmedfiendtlige, det er som et hesteveddeløp og det er jeg ikke med på og skjønner innvandrere i Norge som blir utsatt for det samme, snakk norsk, nei, ikke faen.
Ok, man får bare se og være tålmodig, min tid kommer nok.

No comments: