Sunday, August 29, 2010

En etteranalyse av hvorfor Spania vant VM i fotball

Når man ser på dette fotball-VM i sin helhet, er det meg maktpåliggende å si at ingen vinner uten grunn, det skjer aldri. Man kan ikke snakke i kategori rettferdig/urettferdig i fotball, som ingen sted i livet.
Spania vant, 1-0, og vant aldri storseire, aldri med mer enn ett mål, videre tapte de første kampen, mot Sveits 0-1.
Jeg er i humør til dette nå, dra noen linjer her ved bordet, mens jeg spiser pierogi ze szpinakiem, på en kafé, og ser meg rundt og er inspirert, videre er det meg en tøffelhelt som kommer her nå og ser på meg og er Spania-frelst og sier at de var best, ikke mer enn det, men han er patriot på en viss spillestil, og har ingen interesse.
Å mystifisere seg selv ja, er Spania gode på, og det er en greie med dette, at spanjoler er smarte, dermed ser jeg dette landets historie fra antikken og vet det var muslimsk en periode, Cordoba-kalifatet og ble gjenerobret av kristenheten fullstendig år 1500, da de kasta ut alle jøder og muslimer.
Og så må jeg drepe alle som tror at fotball ikke er noe viktig i virkeligheten, slutt med slikt snakk, nei, beklager, det har interesse.
Zinedine Zidane er neppe utdanna på Sorbonne. Maradona var utdanna i bakgatene, som Wesley Sneijder, de spanske fotballspillerne vet jeg lite om, men det sies at da Johan Cruyff fikk Barcelona begynte en ny tid for spansk fotball, og det er Barcelona-spillestilen som nå brukes på det spanske landslaget, mot før Real Madrids.
Et tempel dette her, hvor kom Johan Cruyff fra, hvor kom Nederland fra, Baruch de Spinoza var spansk jøde i Nederland.
Og de sefardiske jøder, de spanske jøder, dro til Øst-Europa mest da de ble pælma ut fra Spania av jesuittene, mest til Polen.
Nederland har multikulturelt landslag, som Frankrike, som Norge, som mange land i Europa, Sverige.
Ok, analysen går videre og to mørkhudete er de to beste spillerne i Norge, John Carew og Daniel Braaten, de funker ikke så godt på landslaget med Ola Dunk som trener, men i Frankriker er Braaten den beste, helt i topp, og der nå toppscorer der og driblekonge, så vi har en del å lære i pottitt.
Frankrikes landslag funker ikke lenger da sjef Zinedine Zidane white man araber fra Algerie la opp. Keiseren.
Didier Drogba fra Ivory Coast på Chelsea var et lykketreff.

Vel, jeg har spist min pierogi og vil dermed kort bli ferdig med denne artikkelen.
Nederland tapte fordi deres utvikling stoppa med Vincent van Gogh. Spania har fulgt utviklingen videre med en del kunstnere som Picasso, Dali og Piero de Almodovar.

No comments: