Monday, August 16, 2010

Om jøder og kommunister

Det er igjen blitt skjellsord i Polen, jøde og kommunist, jeg ser på dette og lurer, og kjenner polakker som mener dette på alvor, og det er ikke bra. Merkelig sak, i utgangspunktet, men det ses en fortidig greie her, med kommunismen, som er til å forstand av, den var ikke nasjonalistisk, og jøder som ikke tilhørte noe land i Europa, var ikke dermed bundet av sin nasjon og det er sikkert at mange jøder da ble kommunister.
Leo Trotskij, et eksempel, fra Odessa Ukraina, og videre er det mye å prate om her, hvorfor han falt i unåde, for eksempel, der Stalin kom med doktrinen ”Sosialismen i ett land”.
Men nå? Nei, de jeg kjenner liker bare ikke jøder, men er ikke voldelige, som de sier, men en fyr her blir avvist, redaktøren av Gazeta Wyborcza, en av Polens største aviser, Adam Michnik, en polsk viktig intellektuell, med fartstid fra Solidaritet, verdenskjent, og jeg leser hans artikler nå, en artig skrue, nei, han avviser folka her som jøde og kommunist, ikke mer med det.
Jeg ser ikke helt blid da nei, hva kan jeg gjøre, men det er merkelig sak og at dette skulle utvikle seg i denne retningen i Polen er jo helt vilt.
Det er gammelmodig, det går ikke, det faller på sin egen urimelighet.

No comments: