Thursday, February 24, 2011

Å se

.



Å se når folk har støv på hjernen, er ikke lett. Her er det en streng katolikk som ser på meg, hvordan blir man streng katolikk, det forundrer meg dette her, dette dommedagsprovinsielle som er Polen, surmulende folk som ikke går i folkedrakter og danser engang, æda bæda. Nei, så lenge katolikker er mot skilsmisse, egentlig, er det nok for meg, og de bør bare feies vekk.
Men det har ikke jeg anledning til å gjøre, dermed lever jeg med det på min måte, her i jødebydelen som de egentlig ikke liker at eksisterer, på bakkeplan, nei, dermed får jeg ikke beskrevet den skikkelig, sett med egne øyne, for hva er du for en, som har sans for jøder?
Og jeg blir stum, kan ikke prate med folk, noe sted, for jeg kan ikke svare slikt fjas.
-liker du jøder eller!
Umulig å forholde seg til, jeg liker ingen folkegrupper, jeg liker eventuelt enkeltpersoner. Det må jeg si først.
Her fikk jeg fram et spooky jødisk hus som bilde, jeg ser dette reddsomme og jeg kan dermed si mer. Jødene som folk har stor interesse.
Det har ikke katolikkene, for de er så fulle av fordommer og her i Polen klager de hele tida og er sure og grinete og depressive av en eller annen grunn, bare fjernt. Stikk!
Så videre får jeg da mer rom og ser så vidt ut her på denne gata som heter Meisela og her er en synagoge, nå har jeg talt 6 synagoger her i Kazimierz, på et meget lite område og alle er i funksjon og også som museer, her er nok å ta av!
Og her er et utall av jødiske fiskeretter på menyene og det spiser hele tiden polakker også til jul og synes det er godt, dessuten hører de jødisk klezmer musikk med stor glede og her er det påske snart og da er jeg ikke her og det er fint.
Jødene drepte Jesus! Det mener den jevne katolikk i Polen og dem er det mange av.

No comments: