Thursday, February 10, 2011

kobling

Hei, jeg sitter på en kantine, kan ikke si hvilken, det er ikke lov, jeg er en snill person, ofte snusfornuftig, så jeg gjør det jeg blir bedt om, spiser suppe her alltid, for det er jeg kjent for å gjøre, soppsuppe, med diverse polske sopper oppi, og jeg har akkurat lest om å spise feil sopp, ja ikke fleinsopp, det er feil på en annen måte, nei hvit fluesopp og slikt, som likner champignon på en prikk, sier de som ikke har greie på det, nei, trist det der. Nålen i høystakken, det sorte får, slikt, men uansett, jeg er ikke nervøs og ser rundt meg på denne universitetskantinen der man diskuterer investiturstriden, ser jeg, med meget vold, om prester har rett til å ansette prester, og slikt, som man drev med i middelalderen, eller kongen skulle gjøre det, eller kongens embetsmenn fra kanselliet, at prestene skulle være avhengig av kongen og ikke av paven, som på den tiden representerte noe som ble oppfatta som høyere enn folk selv, Gud, og nei, kongen ble sur. Pisspreik, mener nå jeg, for prester er nå like mye bare mennesker som konger, bortsett fra det at kongeverdight arves, prester er ikke slik, de lever i sølibat, og de må vise seg dyktige, for å få embete, det trenger ikke konger, rett familie er nok.
Interessant, da tar jeg del i diskusjoner, og dermed er prelater i utgangspunktet bedre mennesker enn kongen, men det er klart, prester som ansetter prester er ikke nødvendigvis gode mennesker. Hæ? De skjønner, tar livfullt del i dette og vet jo at mange ansetter folk som er anbefalt av de rette, av rette familier og greier, så det trenger ikke bety noen verdens ting, og konger kan avsettes hvis de blir skikkelig udugelige, i middelalderen var det lovfestet rett til å kaste tyranner.
Folket har talt. Sannhetssøkende individer fins overalt og i de forskjelligste sammenhenger, til og med blant studenter og universitetslærere, her i språk, og vi titter frem og spiser suppen i fullkommen fred.
Muntert. De begynner å snakke engelsk bak her.

No comments: