Sunday, February 13, 2011

Innfløkt

.



Nie bardziej. Not more. Ikke mer, ikke bedre, men litt. Kto następny po Mubaraku? –fra Gazeta Wyborcza i dag, det skjønte jeg, -hvem blir den neste etter Mubarak? En artikkel om hva som skjer etter at Mubarak gikk av i Egypt, hva med andre arabiske og muslimske land, en gjennomgang av masse land. Polen. Trygg artikkel, men informativ. Polen. De er noen straitinger, og dette her kunne hvem som helst sagt, på trygg grunn, her Jemen, hvor man får noen opplysninger, for eksempel, som man kan bygge videre på, selv, solid bakgrunn for egne meninger, rett og slett, påstander som ikke er slengt ut av luften nei, aldri. Dette holder. Om det er sant, kan man forsøke å finne ut av selv, om det ikke bare er generelt pisspreik, som alle sier, svada, en myndig sak, men på en annen måte helt hjelpesløs, dette er bare den gjengse mening på journalistolene i verden. Polakkene følger med. Journalistene, de er oppdaterte (på den gjengse mening).
Jeg har aldri vært i Jemen, har ikke planer om å dra dit heller, men jeg setter meg en smule inn i landet nå, via Wikipedia, og det er bra. Godt.
Jeg har lært meg ”bardziej”, som betyr ”mer”, komparativ av ”bardzo”, som betyr ”veldig”, ”mye”, jeg ser inn i noe da, og går videre. Til flere fjelltopper og undre.
Standarduttrykk kan jeg noen av. Dobrze. Bra.
Denne måten å lære på er merkelig, den er ikke fiktiv, jeg går ikke på kurs, jeg har en lærebok, men den målbærer en skitten tankegang i den historien som fortelles, som man skal lære av, derfor funker dette ikke.
Jeg må lære noe som er til bruk, i min kontakt med polakker.

No comments: