Monday, February 21, 2011

En intro-intro

Hm
Jeg er her. Og ser folk. Sitte. Gå. Og ser videre folk komme Nå er det bare en til i lokalet, en mann, han sitter med datamaskin stivt med sigarett, jeg ser ut av vinduet, hører folk i det neste rommet. Kvinnestemmer. Det er ikke dart her, heller ikke biljard, dette er ikke bule, nei heller ikke spilleautomat nei, folk spiller heller ikke poker.
En lysning ses, til et åpent rom, jeg ser bak veggen, og griner da ikke. Trude Instumyhr trer fram, ser seg i et speil, hun har blå genser. Ved siden av henne en fyr i lusekofte, det er Gunvald Grustak. Ofte kan han se på folk, bak scenen, tørt komme med noen små kommentarer, det er like før konsert. Backstage.
Entré, etter hvert, hvordan skal den foregå, er den planlagt, hvem kommer først. På rekke og rad? Skal bandet introduseres? Eller kommer de bare pønka inn på scena hulter til bulter og setter i gang etter hvert.
Jeg ser dette er noe å snakke om, jeg snakker med designeren om dette, Siri Museflette, og hun er enig i at det kan være et poeng å planlegge introen bedre enn vi har gjort tidligere, ha alt klappet og klart lydmessig, slik at det bare er å sette seg til instrumentene og være klare med det samme.
Finsliping skal ha foregått på forhånd. Men det er klart, man kan ikke stresse dette nå, snart klart for konsert, framføring, på et mindre sted. Godt. Vi er i prosess. En dannelsesreise er dette, høste erfaringer, hva skal vi legge vekt på, jeg er låtskriver, Trude synger, men det er noe bak her som skurrer, mine meninger om mangt om musikk, fremføring, orkestrering, jeg bare har levert fra meg en sang, og bandet har orkestrert selv, for det meste, jeg vet ikke nok om bassens, instrumentets muligheter, og så videre, gitarens flyt, riff og solo, og så er Åse Hugskott med på fiolin, det gjenstår virkelig, der skjønner jeg svært lite. Keyboard kan jeg mer forholde meg til, og trommer.
Jeg må studere dette nøye nå. Yo!
Vel, man vet hva man vet, Siri og jeg sitter og snakker sammen, Gunvald kommer, sammen med Finn Skogen som kjører lyd, vi er forventningsfulle, parat.

No comments: