Wednesday, February 9, 2011

Galimatias

.



Magma, et sted som ikke eksisterer her lenger i Krakow, lokalet er nå oppnådd av et etablissement som heter Galimatias, og dette er noe som må prøves, etter hvert, altså stedet, der, på toppen av ulica Szeroka, den brede gata som fins rett herfra i en fire minutters avstand, altså etter hvert, jeg er ikke så trygg i meg selv nå at jeg kan gå dit, foreløpig, fire fine hvite fisker på et hvitt fint fat, regle, fra før, gnage kuknoker, det lærte jeg meg, det er visst i utgangspunktet vanskelig å si for nordmenn lettbent på norsk, det krever noe.
Vel, nei, ikke minst er dette stedet spennende på grunn av navnet, fordi Polen er galimatias, til dels, i en del sirkler og vennekretser, der jeg har krypinn er det kult nok, gærningene ser du plutselig, de kommer til deg når du minst venter det og puster og peser og skjønner ikke en dritt, i tidligere tider spurte man presten til råds, men det er det slutt med, essensielt, nå må man finne ut alt selv, og det er ikke lett.
Den rene skjære galskap, galitahias, må man gjerne gjennom i denne prosessen, det er min erfaring, det er vondt å bli født, så dermed må man se godmodig på dette og ha tålmodighet. Misforståelser må man regne med og hva folk henger fast i av totalitære oppfatninger og autoritetsangst kan være så ymse, man trenger levende mennesker rundt seg da virkelig alltid og hele tiden.

No comments: