Thursday, February 24, 2011

Om polske bønder

.



Jeg har ikke peiling, jeg kjenner ingen, har kjørt gjennom landsbygd, spist mat her og kjenner litt til mat-tradisjon og vet for lite. Wieśniak, et polsk skjellsord som betyr Bonde!, fucking peasant og mye verre, det der skal man ikke si, betyr bare en som er fra landsby, for wies er landsby.
Så byfolk har sterkere fordommer mot bønder her enn i Norge. Det eksisterer et polsk bondeparti, den norske bondereisningen på 1800-tallet var viktig.
Mat er jo viktig, og det å lage denne maten, råvarene, er jo helt essensielt, noen må gjøre det, i Norge mer like mye fiskere, eller mer, Norge som kystnasjon, også for eksport, jeg ser meg selv nærme meg dette i mengder nå og det norske uttrykket ”bønder i by’n” kommer fram og til sin rett og det å bli bondefanget som wiesniak og greier og greier og det norske bygdetulling og i det hele tatt, merkelig sak, selv kunne jeg gjerne bodd på landet og deltatt i matproduksjon deler av året, drevet med sau.
Primærnæringen, cowboys, the cattle, som i USA ble stor industri, buffalo bill og videre har Argentina verdens beste biff, sies det, der fins biff som kan spises med skje. Godt, Delicious! Og det er ikke bukken som passer havresekken, selvfølgelig og selvforsynte bønder er jo fine saker og mangelvare og de er undertrykte fra gammelt av over en lav sko, til nylig ble de nektet utdannelse, fullstendig fjernt, bak mål, jeg ser dette ønsket om fremtid, der bønder lager det som folk ellers lager mat av, alle ledd må ha skikkelige folk, det nytter ikke hvor gode gourmetkokkene er hvis råvarene halter, og folk gir faen i dette arbeidet. Respect!

No comments: