Monday, October 11, 2010

Polske koder

-



Jeg er i Polen, der samtalene går på mye pisspreik jeg ikke vil være med på, det gidder jeg ikke nevne, fiendebildesnakk jeg ikke godtar, dømmende dritt, og jeg har store problemer, vi tenker ikke likt, har himmelvid forskjellig metafysikk.
Jeg går ikke med på at den og den ”er skurk”. Sorry. Da blir de flate. Usikre, redde, begynner å skjelve, går.
Hvordan skal jeg åpne dette. Exen-heksen, en måte, Tyrannosaurs Ex, det dreier seg om demonisering av tidligere kjæreste, velkjent blant folk, jeg gjør ikke det.
Bloody Mary, det bestilte jeg her nå, 12 zl, 24 kroner. Kursen, ikke helt nøyaktig, for det er noe mer enn 24 kroner, norske kroner er ørlite svakere nå i forhold til polske zloty enn de var i sommer. 2,0511, mot 1,9552 da jeg kom her i juli.
Sånt kan jeg snakke med polakker om, slikt interesserer dem noe forferdelig, småting. Økonomi, pilsprisen i Norge og i det hele tatt masse slikt kan de snakke varmt om i timesvis med fremmede, for å slippe å snakke om noe vesentlig.
Uff. Dette må jeg nok litt gjennom, men det er også en måte å bli godtatt på, så kan vi diskutere EU og slikt, og Euro i Polen, om det er noe som kommer eller ikke, jeg så en overskrift om det i dag i avisa Dziennik, forstår det ikke helt, men det synes som om Polen neppe innfører Euro med det første nei, det dreide seg nok om at fansen i EM 2012 ikke kan bruke Euro i Polen da heller. Hm.
Torebki, ser jeg over plassen her, en vanlig betegnelse på en butikk, det betyr ”dameveske”, jeg kan snakke om at slikt fins ikke i Norge, men det er nok for angstskapende for de fleste å høre, for fjernt, selv det ja, videre kan jeg snakke om sko, Obuwie, det er greit, men det interesserer meg ikke mer enn to minutter, i høyden fem.
Men jeg er i gang.

No comments: