Monday, October 11, 2010

Å få venner i Polen

-



Jeg humrer her jeg sitter når jeg tenker på det, dette er forferdelig vanskelig. Sett at jeg skulle henvende meg til en fyr i en bar, spørre om han vet hvem Quisling er? –selvfølgelig, vil han si, oczywicie. Internasjonalt.
Jeg spør ham, vet du mer om han?
Ok, dette kunne ført fram, jeg kan informere litt om Vidkun Quisling, hvem han var, Kvisling fra Telemark, ikke Kviteseid, men Fyresdal, gå opp geografien her, alle sjøer i dette indre Norge, og gå Telemark fra sør Oklungen og innover til Porsgrunn og Skien og fortelle om alle norske innsjøer, små og store, som Fagervann i Nordmarka, rett opp fra Maridalen, høytliggende tjern. Store innsjøer. Møsvatn, Fyresdal ligger vel ved Nisser. Nissedal, innover der er jeg ikke kjent.
Jeg ser dette tabuordet ”quisling” faktisk er noe å begynne på, et symbol, Polen hadde ingen quisling under krigen, Norge hadde. Hvorfor.
En grunn er at polakker ble sett på som untermensch, og skulle utslettes etter jødene, nordmenn var germanere.
Så tyskerne lette etter nordmenn som kunne styre for dem i Norge, det var prinsipielt mulig. En forskjell.
Bra å se. I Polen var det ikke spørsmål om slikt. Dermed samhold. Det fantes ikke polske nazister.
Så da kunne jeg gå videre og forklare det norske partiet Nasjonal Samling. Flott.
Dette er et samtaleemne, som polakker helt sikkert vil være interessert i.
Flere?

No comments: