Tuesday, October 26, 2010

Kunstens vilkår

-



I hvilken grad kunst blir likt, beror på så ymse. Jeg husker Blindern der jeg så på denne skulpturen av Arnold Haukeland på stamplassen der, denne fugl, eller ”Air”, som den heter, og folk forsto den ikke.
Og man prøvde med assosiasjoner og i ettertid var en morsom som sa den beskrev studenten som hadde huller overalt.
Resepsjonen, som det heter, på fint, av et kunstverk.
Jeg er oppvokst med at det er fint å være kunstner, forfatter, men andre har ikke vokst opp slik.
Margit Sandemo har i dag hele forsida i Dagbladet. Jeg vet ikke om det har interesse. Det er for meg et tegn på at du kan gjøre hva du vil i Norge i dag, bare du tjener penger på det.
Det fins folk som blir moralsk forarget over noe kunst, men det er nesten ikke.
Edvard Munch skapte het debatt med sin kunst.
Man kan si det var i en borgerlig offentlighet.
Nå fins ikke slike kunstdebatter.
Noen forsøker stadig å ”sjokkere”, men det blir bare døgnfluer.
Man kan si at kunst tar andre veier i våre dager.

No comments: