Wednesday, October 20, 2010

Polen som bakvendtland

Poproszę rachunek? Kan jeg få regningen? Kafé. Po-proszę, bestemt. Predikativ, kan jeg kalle dette, det å predikere en handling, rett og slett. Det er her ingen grunn til å tro at du ikke får regningen. Det ligger i kortene, og er i praksis utenkbart, sånn sett, på det nåværende tidspunkt, på fleip kunne man svart ”Nei, du får ikke regningen”. Evt ”nei den må du betale for”, he he, i et veldig korrupt land. Først betaler du for å få regningen, det er jævlig jobb å skrive den ut, for mafiaen skal ha fire kopier alltid, og så videre; dernest betaler du regningen. Og nåde deg dersom du da ikke gir tips.
Nåde!
Nei, ber du om regningen, får du den. Poproszę.
Her ser man noe bakvendt, det er ikke slik i Norge, for man spør her ”kan jeg betale?”. Da er mer svaret: Ja, det passer bra at du betaler nå.
En helt annen greie.
”Kan jeg betale?” inviterer til et valg, hos servitøren, poproszę rachunek gjør det ikke.
Poproszę rachunek er en kommando.
Polen.
Det er helt bak mål, hvis man tenker etter, for det er du som skal betale og du har ikke noe med å kreve noe som helst, men det er det gamle at kelneren er tjener, og du har spenn.
Det er utenkelig å gå fra regningen i Polen, for det er fintfolk som går på by’n.
Du har spenn, rett og slett, man vet at de som er på pub har penger, kriminelle vet det.
I Norge er det ikke slik.
Her er mer gjestene underklasse, servitørene tjener penger.
Så Polen er et samfunn med tjenere.
Militært.
Spør man om noe, er det en selvfølge at man får det.
Gå og hent kofferten min.
I Polen er det den som spør som har makta. I Norge er det den som blir spurt.

No comments: