Tuesday, October 19, 2010

Oppsummering av 3 mnd opphold i Polen

-



Jeg drar til Oslo om 2 dager. Hva har skjedd. Jeg er ikke ennå bilingual, så Polen er fremmed og Norge er nært. Jeg kommer hjem, der jeg kan snakke med folk uten videre. Kom 21. juli i varme, opplevde høsten komme sakte men sikkert, i begynnelsen forferdelig varmt, og jeg hadde noe erfaring med dette så jeg fant steder å slappe av, der det var en smule luftning i park. Med cola og røyk, på dagen.
Et navnløst forhold, av og til heidundrande, da jeg ble frastjålet paraplyen en kveld på en pub og var sur og ble ute lenge og traff folk og dansa. Seinere da jeg en annen kveld dansa, høydepunkter.
Og så har jeg fått venner.
Ellers er jeg rimelig mye mer inne på en del kafeer enn jeg var før.
Og har fulgt med i polske aviser hver dag.
Så mener jeg at jeg har en forståelse av polsk historie nå, den er ikke fra steinalderen, men fra mellomalderen, at Polen unngikk svartedauen 1350 og var deretter det mektigste landet i Europa i 400 år.
Videre, alfa og omega er å få kontakt, som alltid, det halter, og det er en forberedelse som trengs til neste gang.

No comments: