Saturday, October 9, 2010

Barn

I denne forbindelse kan jeg først og fremst snakke for meg selv, min oppvekst, min mor var psykolog og mente barn alltid er snille. En dyrking av barn etter at Freud oppdaga barndommen, kan man si. Traumer. Som hindret utvikling.
Fri barneoppdragelse var i skuddet, man så barns verdi. Norge er sterke på dette, med barnetog 17. mai og slikt.
La de små barn komme til meg, jeg ser dette med barndommens idéhistorie, den er interessant, og jeg ser videre mer i dette og kommer på Jung, som jeg har lest selvbiografien til, han hadde en mor med gode trekk. Sveits.
Stimulans fra foreldrene, mora til Jung fikk ham til å lese Kant da han var femten år. Mora mi fikk meg til å lese Dostojevskij da jeg var 17.
Vanskelig sak. Barn er i Norge dyrka i overkant, omtrent som the wild savage, som ble fascinasjonsobjekt en periode, og er det fortsatt blant mange sosialantropologer og slikt, de andre, ikke en selv, sannheten fins alltid et annet sted. Der.
Det er like galt å dyrke barn som gamle og samer og i det hele tatt noen som helst.
Sannheten er i en selv.
Men man har en utvikling, hvordan har man blitt som man har blitt? Man har utallige påvirkninger, noen har en stivnet personlighet, avslørt av Wilhelm Reichs karakteranalyse, som viser til et muskelpanser.
Tvangsnevrotiske folk, som du liksom kan ”stole på”.
Det er gammeldags. I vår tid er folk mer på leting, danner grupper og gjenger og får ikke alltid input fra visdom, tradisjonen, det dreier seg om å være sterkest i ulveflokken og sjekke damer. Huff.
Det fins en sann trend i verdenshistorien, i filosofien, kunsten og litteraturen, musikken, politikken og vitenskapen, det store.
Det kan brukes, det har jeg hatt nytte av.
Men det er ikke dermed sagt at man skal lære opp barn i dette her, jeg har hatt input, men alt har jeg funnet ut selv. Alene.
Jeg kan datere når den klassiske musikken traff meg, når billedkunsten traff meg, altså selv, jeg følte at det var noe der, som jeg gikk videre på, videre når filosofien traff meg, personlig.
Så det er ikke bare å lære opp barn, det er ikke sikkert det treffer,
Dermed må man slappe helt av med dette med barneoppdragelse, bare være seg selv.

No comments: