Friday, September 3, 2010

Tekst

Jeg er her. Føler meg som en sjimpanse. Skrekk står skrevet i øynene mine. Fra et tidlig tidspunkt her i dette landet ante jeg det dyriske. Polen. Orangutanger og gorillaer og andre apearter som man skulle tro var utrydda, lever her i beste velgående, i Norge fins hvertfall noen høyerestående arter, som cro magnon – menn og neanderthalere, de likner jo nesten mennesker, noen av dem.
Jeg får lyst til å orientere meg i verden, og i forbifarten tenker jeg at det er derfor det er så mange munker og nonner her, for alle kan ikke være aper, disse gikk i tenkeboksen, ble motsatt, slik er det i katolske land, Sør-Amerika også. Katolikker er aper. Det er derfor de er katolikker.
I min del av verden oppsto individer, med Martin Luther, og den moderne europeiske filosofi, ukjent i katolsk verden, de avviser den. Her fins bare en filosofi, Thomas Aquinas fra 1200-tallet, resten er på søpla. Aper liker ikke å bestemme selv, de skal bare følge lystene, og gå til skrifte for dem.
Ok. Jeg skjønner.

No comments: