Sunday, September 5, 2010

Umulig

En storkar kom inn her som alle vet hvem er og jeg ser ham rimelig ofte med hvitt skjegg og hvem er det, er det svartedauen? Jeg vet ikke hvem venna hans er og jeg ser meg selv ikke slik som en skikkelse selv om sikkert mange forsøker å få meg til å bli det, jeg veit de snakker om meg både her og der og jeg er rimelig kjent, kjendis, og de lager seg forestillinger av meg, men jeg skal gi dere forestillinger, men jeg veit ikke om jeg gidder å lage noe mer teater her uten å få betalt for det.
Jeg er fascination object og alle har sett meg før og det er en stund sida jeg traff en som mente jeg hadde vært her i ti år, og sånn er det sikkert med mange, han som sitter og skriver overalt på pub i byen og er på Dym og Pies om kvelden, nå også andre steder, som Gołębia 3 og Alter Ego og ikke for det, det å bli bevisst dette og skrive om det er flotte saker, folks forestillinger om meg, den norske forfatteren i Kraków.
Men hva så, jeg vil ikke bli noen skikkelise, som han her, som jeg ikke har peiling på hva driver med, bare et troll, kanskje en guru for noen eller mange, jeg tilter nesten over dette og slutter å slappe av.
Vel, det er greit, og de får mene hva de vil inntil vi blir kjent, og jeg lager meg jo hele tiden forestillinger om dem også, de blir tydeligere for meg, og jeg har vært her snart fire år med mange avbrudd og hojer.

No comments: