Monday, September 13, 2010

Polen som appelsinsaft



Polen er et meget sammenpressa land, nå firkanta, kvadratisk, med nær 40 millioner mennesker og store ubebygde områder, nei, her er stilen kjapp, striks, og de tenker ikke.
De svarer altfor kjapt på alt du sier og er rett oppi nesa på deg med pekefingeren og stemmen skingrer.
Stakkars folk, nei, jeg forventer ingen forandring her med det første, men jeg trenger ikke være sånn i møtet med dem, og dermed ordner dette seg.
Jeg må finne en del strategier for å be dem vent litt, og det trenger ikke være flåsete, en har jeg inne, ”Czekaj”, det betyr ”vent”, det brukte jeg på restaurant en gang da de ikke hadde det jeg ville ha, da måtte jeg tenke meg om og se litt nøyere på menyen.
Det var greit dette, fyren som serverte tålte det, men kom stadig tilbake før tida. Stress.
Daj mi piwo! Det betyr ”Gi meg øl!” En del rå jenter sier dette i baren, det er hard core og myndig og frekt, men stil.
Dermed kan man ta den kjappe stilen på annen måte, en dørvakt jeg kjenner er god på den der, og jeg husker en lege råda oss studenter til å ikke gå med på stress fra sykepleiere når det kom inn en fæl ulykke, plutselig, man må tenke seg om før man setter i gang en handlingsplan, som ikke uten videre er klar der og da.
”jamen så gjør noe, da!”. Sorry. Jeg vet ennå ikke helt hva dette dreier seg om, slapp a’.
Polakker krever at man skal svare med det samme. En annen strategi da er å smile, og det skjer spontant, og man må gi meg tid, og går de bare videre da kan jeg nå stoppe dem tvert. Przepraszam? (unnskyld).
”Hva mener du om EU?” eeee
Ja, da skal jeg kunne vente at de ikke krever svar som for eller mot på en to tre, en lengre utredning er her strengt nødvendig, konieczny, for nødvendig.
Jeg kjenner til det der, at folk prøver meg ut på standpunkter, bare en test, ikke noe de lurer på, da ber jeg dem ryke og reise.

No comments: