Sunday, September 26, 2010

Pomyłki

-




Misforståelser, og dette ordet kom til meg her i går da jeg la meg nedpå, nesten i drømme, og jeg slo det opp og husker nå, pomyłki skjer hele tiden, feiltagelser, misforståelser, når man ikke kan et språk. Utvilsomt også farlig.
Men uunngåelig, en smerte, og man må ta høyde for det, være oppmerksom på det, språkproblemer, som vil fortsette, og døve kjennes som mennesker som lett blir paranoide for de tolker det folk sier rundt dem og blir redde.
Hva som egentlig blir sagt, bak ordene, vet jeg litt om, slik fant jeg min intuisjon, i 1988, det var det som var greia, jeg så hva folk sa, med ord, men så fortolka jeg hva som lå bak, og kom til ofte helt andre ting, smørblide folk med fine setninger som egentlig sa ting som ”hvor dum går det egentlig an å bli?” Jeg lar meg nå ikke lure av folk slik, ser alltid bak og det er det jeg forholder meg til når jeg svarer, tar folk på følelsen alltid.
Da er dette til å leve med, men det er ikke gøy og uhumsk og hemmelighetsfullt og det borger for mer læring.

No comments: