Tuesday, March 17, 2009

Polsk sperre



Jeg er rolig her, i denne forbindelse ses et tre rykket opp med rot, av storm, for et og et halvt år siden, Polen blåste over ende, det har vært syklon, løfta biler av veien. Na zdrowie! Skål! Helse! Jeg ser legitimiteten av å drikke her er bra og rolig som på kontinentet i det hele tatt, mot fyllebeltet i nord, merkelige saker, godt.
Polen er hufsete, i det folk tror på autoriteten, på nasjonen, på den katolske kirke, på myndighetene, byråkrater, er flate.
Og de er arbeidsmaur. På instruks.
Polen er en type helhetstilstand, jeg husker Tsjekkia 1994, to uker, med jul innbefattet, land og by, det er rolig her nå.
En mentalitet søkes forstått, den gemyttlige, som er i Tyskland også, i Frankrike mer krakilsk, dette er innland.
Hede, dette landskapet nord for den europeiske fjellkjeden er spesielt, vått, nydelig, vilt, skog, jord, innsjøer, naturparker.
Øde noen steder, urskog, villsvin, bison såvidt i øst sør, jeg tenker på folks ve og vel, det gjør ikke de selv, de skal arbeide, smooth.
Og det er det, de hjelper ingen, de hjelper ikke seg selv, de skal gjøre jobben sin og holde kjeft, noe annet fins neppe.
Nordmenn er einstøinger, men vi kan snakke sammen, polakker snakker ikke med noen, de kommer med manifester, meninger, jobber.
Da løser jeg det, løser opp, for den enkelte polakk er jo menneske som deg og meg, hei!

No comments: