Monday, March 23, 2009

Om integrering og assimilering



Pressede kulturer blir mer konservative, det er en erfaring, både hjemme og ute, nei, det å relatere til andre uten å ta skade på sin sjel, er vanskelig.
Skal man bli som sine venner, skal man bli som gruppa man føler seg mest hjemme i, skal man bli noe som helst annet enn seg selv? Fri.
Jeg vil ikke bli medlem av en gruppe som vil ha meg som medlem, det står fast, jeg kan ikke bli som de som inviterer meg til å bli som dem, no way.
Å bli en av oss, som det så fint heter, anta en eller annen norm som er felles for gruppa, jeg er ikke patriot for noe som helst, beklager.
Viktig, viktig å være bevisst overalt, i små og store sammenhenger, dessverre er dette ofte vanskelig å få oversikt over, i Polen som i Norge, sikkert i Kina og India og hvor som helst, integritet tilsier at du er deg selv overalt, og kommuniserer.
Vil du ha meg får du ta meg som du er, er andre grøfta, der du er hardnakket på egne standpunkter, står og faller med dem, kjipe greier, det er kommunikasjon som gjelder.
Jeg vet hva jeg skal si om dette i forskjellige sammenhenger, men et utsagn av typen Jeg er polakk, jeg er bergenser, og så videre, setter meg alltid i forsvarsposisjon, på vakt, jeg er ateist, jeg er kristen, jeg er muslim, sorry.
Kjartan Fløgstad har sagt at han har identitet i språket, det er til bruk, jeg bruker ikke begrepet identitet, det er avlegs, jeg er meg selv, den jeg til enhver tid er i de kommunikative sammenhengene jeg befinner meg i, så det.

No comments: