Sunday, March 1, 2009

Integrering i Polen

Polen er et land uten innvandrere, det eneste er noen få sigøynere på gata, som tigger, et all-europeisk fenomen, spesielt etter at Romania kom med i EU. Blankt, på innvandrererfaring i dette landet, ganske så forskjellig fra Norge.
Polen har historisk erfaring med veldig mange jøder i landet fra år 1500, før krigen var de 3.5 millioner. Over 10 prosent.
Jødene ble tatt best imot i Polen, der de ble kastet ut fra Spania og flytta østover.
Polen har en frihetsideologi, der grupper blir tillatt å leve, gjerne for seg selv. Polen er inndelt i sfærer, som klarer seg selv, som kirken.
Som en type innvandrer i Polen, må jeg integrere meg på polsk grunn, hva kan linke, hva har vi felles, hva kan jeg lære, hva kan jeg lære dem, en dialog må oppstå.
Diaspora, betegnelse på etniske grupper som lever utenfor sitt fedreland, som jødene først, etter Kristi eksistens.
Jeg er i en viss forstand en emigrant og flyktning, men selv er jeg bevisst at jeg bare utvider mitt virksomhetsområde, til slavisk kultur, i stort, base i Krakow. p.t.
Hva kan vi snakke om. Kunst. Litteratur, malerkunst, musikk, film, foto, primært den europeiske tradisjon, filosofi, hele verden, i denne sfære, kunst og intellektualitet. Politikk, for verden.
Videre make up, ideologi, det nye Europa, polsk samfunnsstruktur, det melodiøse i kontakten bærer.
Storslått!
For meg kan folk ha ethvert politisk standpunkt, bare de kan diskutere. Der opplever jeg ikke polakker som gode, dyktige, de fremlegger et standpunkt, det er det. Men med større kunnskaper i polsk kan jeg sikkert komme med vel begrunnede motargumente, som blir tatt opp og bearbeidet, greit.
Polakker har stor integritet, og velfunderte meninger, i logikk, der kan vi starte.
Hva er hovedsaken i et politisk standpunkt, jeg oppfatter nå at det for polakker er frihet.
De snakker om det knugende Sovjet-styret, og det er nå EU som suger, skal kontrollere alt mulig, de ser heller til USA som frihetens land, uten for mye byråkrati. Frihet.
Det kan jeg forholde meg til.
Frihet i meninger er en polsk grunnverdi.
Så jeg vektlegger kanskje andre ting enn polakker i mine politiske synspunkter, vektlegger dialog og fred og samarbeid i verden. Det kan fremføres.

No comments: