Friday, June 4, 2010

Tullerusk



Her i Krakow er det mye å se, mye, mye å hvile i, mye å sense, mange raringer, på mandag kan jeg komme til å si noe annet. Følger man stier her, for eksempel Florianska eller Grodzka, de to store turistgatene her, kan man komme ut for hva det skal være, jeg kan tenke meg det er som i Venezia eller Firenze, jeg har vært i Roma, den er for stor til at turister preger byen, dessuten er den for kosmpolittisk, det er mer som Bergen, på Fisketorget, der busslast etter busslast kommer med turister, og Svolvær, faktisk, i Oslo er turister ikke noe problem, man ser dem bare her og der av og til og bryr seg ikke.
Å bli klar over sånt, for eksempel, en helt enkelt ting, har tatt tid og mye hodebry, men jeg har ikke hatt fokus på det.
Kraków er en turistmagnet.
Jeg har helt andre interesser her, vil integrere meg med folk og bli kjent, det primære mål fra dag 1. Det er det mange som ikke har forstått og oppfatta, i Polen som i Norge.
Mulig jeg ikke har forklart meg godt nok, her, til folk, men jeg er ikke emigrant, ikke det motsatte, ikke turist, jeg bare utvider mitt virkeområde.
Bofast, sier folk, man må jo bo et sted? Nei, jeg bor her jeg bor til enhver tid og er der jeg er og hva er spesielt med det.
Kraków, jeg går rundt og ser folk, nå på en ny kafé i byen laga av en stor polsk avis, Gazeta Wyborcza, velgeravisa, som ble til i 1989, og har slike kafeer nå i et tjuetall byer i Polen. Bra sak. Så er det her det skjer, på en måte, jeg drar inntrykk og kikker litt på nettsida deres og avisa ligger her til gjennomsyn, noe for Dagbladet?

No comments: