Wednesday, June 2, 2010

Kraków still life

 


I Matteusevangeliet kapittel 16 står det «Fariseerne og saddukeerne kom til ham. De ville sette ham på prøve og ba ham vise dem et tegn fra himmelen.  2 Men han sa til dem: [«Om kvelden sier dere: 'Det blir godvær, for himmelen er rød',  3 og om morgenen: 'I dag blir det uvær, for himmelen er rød og mørk'. Himmelens utseende vet dere å tyde, men tidenes tegn kan dere ikke tyde.]  4 En ond og utro slekt krever tegn, men den skal ikke få noe annet tegn enn Jona-tegnet.» Dermed gikk han fra dem og dro bort.»
Tegn. Denne slekten krever tegn, er dette gjengitt som. Polen er i dag utsatt for problemer, først flyulykken ved Katyn, dernest flom. Og dette er stort tema i media. Fremmed for Norge.Katastrofe, wielka tragedia, fælt, fæle saker, jeg er her og bivåner dette og vet virkelig ikke hva jeg skal tro, trist som faen, er alt jeg kommer på i øyeblikket.
Med Tsjernobyl i minnet, i det svarte, i Ukraina, ikke så langt fra Kiev, og så videre, the great gathering here av alskens nasjonaliteter og turister, inspirerer meg heller til å tenke på Kraków som kommende hovedstad i Europa, der alt skjer, der alle impulser forefinnes, fra øst, vest, nord og syd, og hele verden, en metropol!
Still life ja, dobra pogoda i dag, fint vær, ikke skyfri himmel, men varmt og gløtt av sol, det meldte virkelig ikke værmeldinga i dagtidlig nei, der sto det mørke skyer og regn. Beklager.
Hva er en værmelding? Det er forusigelse basert på erfaring, der man har masse data og tolker dem og ser dette kan føre til en mengde ting, selvfølgelig, for eksempel best scenario og worst scenario, dette er vitenskap.
Man lurer på om værmeldinga for Kraków er depressiv og kom til å presentere worst scenario ja. Nå, i den stemninga som Polen for tiden er i. Katyn-massakren opp av dage, det er ikke uinteressant for den jevne polakk, og man tror at mange polakker tror at russerne sto bak flyulykken (uansett). Dette er Polen.
Nå er ferdsskriveren frigitt, til offentligheten, jeg har lest den engelske oversettelsen av de siste minuttene, ikke noe der som tyder på noe som helst sabotasje, selvfølgelig, det skjønte jeg med det samme, det var for eksempel tåke og gammelt fly og en mengde ting til som tyder på at om noen har skyld i dette er det polakkene som her tok for store sjanser.
Fortolkning, i beste mening og verste mening, igjen vitenskap, kan man si, som fanden leser Bibelen, er den gjengse greia bak folk jeg kjenner sin utlegning av Bibelen i Norge for tiden, jeg tar dette med ro. En tekst er en tekst.
Krakow hot spot, Krakow er kosmpolittisk, Krakow fins, Krakow er, og har en daler av fleng i sitt hode, som jeg kommer på å si, en nydelig by med så mye ved seg at ingen har sette maken, der alle bygningene er helt spesielle og krever års studium, for å si det slik, der The amber collection er et helt universitetsfag.
I en annen gate, ulica Gołębia, nummer tre, fin kafé, helt rolig i universitetsområdet, med øl og røyk, kommer jeg på at still life ja, Krakow er i live.
Posted by Picasa

1 comment:

Peter Lindholms Verden said...

Hei Krakowskriver:
Din artikkel utrykker mye mer enn det som står skrevet. Bra.