Sunday, June 6, 2010

Den polske ideologi




Spotkanie. Møte, betyr det, den tyske ideologi er tittel på et tidlig kjent verk av Karl Marx, coina begrepet «ideologikritikk».
Vitaminova, kunne vært en gate i Praha, ikke i Polen. Hybernska er en gate i Praha, samt Jindřišská, Henriksgata, et tilforlatelig navn, baufil, på norsk, noe som jeg dermed kan bruke for å knekke den polske gåten, det polske fengsel, ved tsjekkisk sammenligning.
I Oslo Louisesgate og Theresesgate, jenter, fins det guttenavn som har slike gater, nei, jeg kommer ikke på noe, Haraldsplass i Bergen.
Muntert. I Krakow er ul. Św. Jana, som er den hellige Johannes' gate, St. Johannesgata, og vi har tilsvarende i Oslo St. Halvards gate og plass og tilsv. St. Olavs gate og plass.
Vaclav Klaus er tsjekkisk president, før Vaclav Havel, med boka «Forsøk på å leve i sannhet», forfatter av skuespill som jeg har sett, Protest på Nationaltheatret etter Charta 77.
Kunne en forfatter vært president i Polen, nei, i Polen lever kunstnerne helt utenfor samfunnet. Lech Walesa var president, han var elektriker, arbeider.
Tegn, flere tegn, flere tidstypiske trekk ved de to land, og andre kan sette Polen mer i perspetiv som den siste føydale staten i Europa.
Feudal society har jeg studert på Blindern, middelalderen og Frankrike er regna som det beste eksemplet på den tida, og fransk innflytelse er i Polen fra langt tilbake. Man kan si at den største polske nasjonalhelten er Napoleon Bonaparte, som også har en restaurant i Kraków.
Lipice, et lite sted i Kroatia, 244 innbyggere, nå bruker jeg meg selv og man kan si at dette har med lipider å gjøre, fett på medisinsk språk.
Smør, butelka er flaske på polsk, brød er chleb på polsk, også på tsjekkisk. Bottle på engelsk, flasche på tysk, hvorfor det.
En rekke likheter mellom polsk og engelsk, har jeg funnet ut, og man kan se seg selv som grinete i øyeblikket, gå opp mine egne øyeblikkserfaringer, der cały, hel, på polsk, var en innføring for meg i polsk tenkemåte, de tenker i «hele Polen», cala Polska, hele tiden, på verb er det en del tilsvarende erfaringer og tider uten grunn, hvis vi tenker norsk, og tsjekkisk, Kutna Hora, et sted, Jasna Gora i Polen, h blir g fra tsjekkisk til polsk, hospoda-gospoda, vertshus.
Jerzy Miller er innenriksminister i Polen ja, Donald Tusk statsminister, han er fra the kashubian minority i Polen, fra Gdansk, Freistadt Danzig, som jeg selv, fra 1789. Wyller. Miller. Man ser kontekst og connexion.
Så Polen er ikke det minste kompakt, selvfølgelig, egentlig.
Dra en sammenligning med Bygdø, hvem er derfra, jo Gro Harlem Brundtland, hvis far Gudmund Harlem var lege og forsvarsminister for Arbeiderpartiet, fra en borgerfamilie fra Kristiania, står det på wikipedia.
En annen som knyttes til Bygdøy er Vidkun Quisling, fra Fyresdal i Telemark, masse vitser om dette. Gimle. Glimrende!
Nå leser jeg Animal farm av George Orwell, mannen bak begrepet «newspeak», latterliggjorde omskrivingen av historien under kommunismen der Trotskij liksom ikke var med på den russiske revolusjonen i senere bilder.
Bare retusjert bort. Sovjet.
Nu går alt så meget bedre! Ikke minst er alle femårsplaner overoppfylt og greier.....
Man veit.
Løgn og bedrag, men det er ikke noe bedre i Polen nå, som like gjerne kan kalles animal farm, ett fett hvem som lyver, som sitter på toppen.
I Polen er statsminister Donald Tusk fra PO forsøkt diskreditert fordi bestefaren hans kanskje hadde en viss nazi-tilknytning. På Wikipedia norsk artikkel er dette forklart ved en tvangsmessig innsending i wehrmacht for bestefaren, men så deserterte han fort, nå er dette blitt den offisielle historien. Familie.
Jeg driter jo i hvem foreldrene dine er.
Det gjør man ikke i Polen. Fuck.
Utenfor her er stille.

No comments: