Saturday, June 26, 2010

Kristendomskunnskap



Dette er et fag, var et fag, i min tid het det religion, på folkeskolen, på ungdomsskolen lurer jeg på om det ikke het kristendomskunnskap, på gymnaset var jeg fritatt, borgerlig konfirmert og ikke medlem av statskirken, Norge.
Nei, her på kontoret kontemplerer jeg dette, kunnskaper om kristendom, jo, vi hadde bibelhistorie, highlights, og noe pensum og salmevers, det er opplæringa, jeg ble ikke konfirmert og hørt i Pontoppidans forklaring, så jeg er ikke utsatt for hard core oppdragelse her, men dette er Norge og også en smule nå.
Og andre land, ikke minst land vi ikke liker å sammenligne oss med, men det er interessant å gå opp denne historien, 2000 års kristendom, fra pinsedag og Stefanus og så videre og apostlenes reiser og brev, til de første tenkere i kristendommen som Augustin, videre gjennom middelalderen til en rekke standhaftige menn som William av Ockham og Nikolaus Cusanus og Anselm av Canterbury og Thomas Aquinas, jeg ser dette er historie og dette er tenkere som omtrent hadde hvert sitt århundre, den eldste er Anselm fra 1000-tallet, han som sa «Jeg tror for å kunne forstå», credo ut intelligam, og man kan tenke videre på dette og se flyten i tid fra Jesus til Peter, Paulus, Augustin, og så videre, innom Plotin og man kan studere denne tida meget nøye, som mange gjør og har gjort, men det er en kristendomsforståelse som dermed er på trappene, til moderne teologi med Bultman og Bonhoeffer, der man lever som vanlige mennesker i det moderne samfunn og ser ikke forskjell lenger på kristen og ikke kristen og lek og lærd, i det urbane protestantiske, rett og slett, leve som om Gud ikke fantes, det er den kultiverte kristnes liv i dag.
Fundamentalister kan man ikke forholde seg til, enten de er fra Volda, Sør-Fron, Bayern, Roma, Kraków, Teheran, Kairo, og så videre, en lærd person er en åpen person, de kan man snakke med og diskutere med, dermed er kristendommen og Islam historiske foreteelser i vår del av verden og kan snakkes om fritt, fortolkes som enhver tekst mellom to permer, som Dag Solstads romaner og film av Robbes Grillet, og så videre og dette er greia, at folk ikke kan tro på tekster absolutt lenger, Bibelen er historiefortelling, skrev av noen, flere, og man kan fløtepusaktig bare drite i de som bare sier de følger teksten, for det er ikke mulig, en tekst, et kunstverk, må du ta til deg selv, beklager.

No comments: