Wednesday, June 9, 2010

Kafeer i Krakow

 


For å bli sittende her jeg er i øyeblikket, kan jeg ta for meg en opplevelse av det generelle kafelivet her i byen, med røyken i kjeften, ja, det er ikke røykelov her, det stimulerer, og hvordan blir jeg selv sett på, her er jeg er på et sted jeg bare har vært en gang før, i vinter, da jeg oppdaga det, nå første gang på nett her.
Slikt som overskriften sier, kan man fremstille ut fra blikkpunkt guide, ut fra blikk sosialantropogisk studie, ut fra blikkpunkt å kunne være i fred her, videre ut fra en interesse av å bli kjent her, med de som jobber og går her til vanlig.
Zbliżenia heter det her, i Kazimierz, bildet er fra et annet sted, Alter Ego pub, et helt annet sted, men istad var jeg på naboen her, som heter Cafe 7, flotte steder alle, videre kan jeg promotere et utall steder, som Eszeweria like her borte, og jeg minnes jeg har skrivi noen mer ekstatiske opplevelser fra mange steder, sånt som Baraka som ligger rett her borte, 50 meter.
Nå bestilte jeg en Jack Daniels her, det er spesialiteten her, skjønte jeg, de har ikke umiddelbart vodka i hyllene over, slikt er det noen steder, konsept.
Zbliżenia, det betyr «tilnærmelse», et fantastisk ord, noe slikt jeg kjenner jeg ikke til fra Norge.
Ikke det at jeg «digger» det, det betyr noe for kultur og tenkning, og åpner rom i meg, som ikke har vært åpna før på trøtte kafeer i Oslo, der «tilnærmelse» ikke fins, bare sjekking. Råsjekking, for å si det mildt, det foregår ikke i Krakow. Flott.
Engelskmenn i Krakow tilpasser seg dette ikke, de går rett på, og går i hundene eller lærer. De driter seg ut gang på gang, fett.
Glimrende, her er kultur på dette med kjønn, i en helt annen grad enn i Noreg, eller på amerikansk TV. Osv.
Jeg føler meg hjemme, får rom, space, men det er andre ting som irriterer, man er primadonnaer her av en helt eksepsjonell type, og det er bare snill dritt-tenkning, det der bryter jeg ned tvert hvor det finnes og bygger det inn i roman jeg skriver.
Osv.
Krakow kan ses på som en vase.
Posted by Picasa

No comments: