Monday, December 27, 2010

Sverige på kryss og tvers

Sverige på kryss og tvers
Högboda. En stasjon på Stockholmstoget fra Oslo, og det er interessant å begynne her, bare en stasjon, for meg, utvide Sverige herfra. Stedet står ikke på Sveriges togkart RES PLUS som er katalog over alle togtider i hele Sverige. Der er Högboda i tabell 70, mellom Arvika og Karlstad. Så kan man gå nærmere inn på stedet, hvor mange som har Volvo der og slikt, og SAAB, for nordmenn, som syns disse bilene er fine, videre kan man gjøre diverse diverse og dra dit og få syn for sagn, kikke nærmere og bli kjent med folk.
Slikt kan man gjøre med alle mulige steder i Sverige, ta Emmaboda, en høytidelig anledning til å gjøre meg kjent med dette stedet, jeg sitter med togbillett derfra, Emmaboda-Alvesta, det er grunn til å tro at dette er mer ukjent for nordmenn enn Högboda, både fordi folk har reist litt til Stockholm med tog og at Högboda er rett ved grensen til Norge.
Emmaboda, -Hemmaboda? Jeg fikk opplyst i telefonen at jeg skulle gå av på Emmaboda, jeg oppfatta det som Hemmaboda.
Emma kafé, Emmaboda, var jeg julaften i det som i Aftonbladet ble beskrevet som Tyska Skräckvädret, nei det var lille julaften, 2010.
Lite vatten ja, allerede her føler jeg nordmenn flest fullstendig har falt av lasset.

2
I skrivende øyeblikk i Kongsvinger, med 6 minutters forsinkelse på toget til Oslo, nesten ingen passasjerer. Kveld. Skal vi se, skal vi se, vi kan begynne med å beskrive Alvesta, deretter Hessingen i Mälaren, og så
Nei, dirty internet access her, på dette toget fra Togkompaniet i samarbeid med Värmlandstrafik, nei det låter litt kjent ja, nesten norsk, Skarnes.
Nei, jeg kan ta dette spesifikt, beskrive strekningen Alvesta-Nässjö og strekningen Alvesta-Emmaboda.
Da er vi i verden, og Alvesta-Nässjö ligger på Södra Stambanan, som er en av to hovedlinjer fra Stockholm, denne går til Malmö.

3
17:51 lokal tid, nå er det jeg som er på gyngende grunn, men med utgangspunkt Högboda, et lite sted, hvor det kan tas en røyk, er det rimelig at jeg ikke ser verden ut fra de store byene i Sverige.
Nu kan jag blive vidrig, vanskelig å ha med å gjøre.

II
Å forbinde Sverige med Norge er ikke lett. Fortrøstningsfullt går jeg på, i noe som altså ikke er union, en ny union, men se likheter og forskjeller, og her pludre litt mens vi venter på at toget skal gå fra Skarnes.
Fortsatt kan man betale med svenske penger her på toget ja, he he, ha ha, og det å fortelle svenskevitser er meget nyttig og lurt ofte og til enhver tid, jeg fant på en rekke nye på svensk side og dette er noe for Ola Pottitt: Hva slags is spiser svensker mest? Potatis!

II.2
Det systematiske Sverige er ikke så systematisk som man skulle tro, når man går nærmere innpå det, man skulle tro at alle handla på en plan, men det
Nei nå er vi i rute igjen ja, fra Skarnes, nordmenn har god margin!
-margarin?

( en intro)

No comments: