Sunday, December 12, 2010

Hva er nasjonalisme

-



En hver syns best om sine barn, heter det, ungen min! Det er der det begynner. Barns narscissisme, at de tror på det foreldrene sier, mora. Beste gutten i verden!. Hva skal man ellers tro på. Barneoppdragelse. Barn er alltid snille, sa mora mi. En mytologi, fra vår tid, etter Freud. Oppdaget barndommens betydning.
Videre, familier er forskjellig, og statene er forskjellige. Slike gutter det vil gamle Norge ha! Dyrking av ungdom, våre gutter! My team! Local heroies, lokale størrelser, jeg har vært borti en del slike, for eksempel i Bergen, som jeg parodiere, de fungerer ikke noe annet sted enn i Bergen. Uhyre sære folk.
Er det sånn overalt? I større og mindre grad, den polske forfatteren Gombrowicz fikk høre på skolen at På den tiden var det ikke lov å snakke polsk. Han svarte: So what?
Jeg er vokst opp med nynorsk bakgrunn, holdt Dag og Tid fra jeg var 16, godt, språk er viktig, jeg har ikke problemer med nynorsk. Det er det mange i Norge som har. Byfolk. Jeg ble nesten tospråklig. Dessuten er jeg vokst opp på grense med øst og vest sosiolekt i Oslo, kan turnere begge deler.
Hva var korrekt norsk, sne, snø? Oslo eller Oschlo?
Aftenposten skrev riksmål, den holdt ikke vi. Språkstrid.
I dag er dette lite interessant i Norge. Man snakker norsk. Snakk norsk! Innvandrere må lære seg norsk! Nasjonalisme.
Fremmedfrykt, heter det der på fint, aha.
Det å kunne være en åpen person når man møter nye mennesker, er å ønske. Alltid. Da kan det bli interessante samtaler, viktige dialoger, over landegrenser, man lærer seg språk.
Det ligger i polsk nasjonalisme at de mener de har en misjon. Messianisme er det sterkeste utslag av dette, det fins i dag i politikken.
En kristen bevegelse, som klager over at Europa er blitt antikristent, spesielt anti katolsk. Paven.
Misjon. Polen som en nordlig katolsk utpost, der det ikke skjedde reformasjon. En sterk stat, fra 1300-tallet, som gikk under på slutten av 1700-tallet nokså fort og så kom polsk eksilnasjonalisme med Chopin og Adam Mickiewicz og andre, der Mickiewicz skrev at Polen er den gode staten, mot de tre onde rundt, Preussen, Russland og Østerrike.
Polen som frihetens land i verden, den kristne frihet, preget av ydmykhet og alle kristne dyder, mot de andre som viste overmot og falskhet og grådighet og slikt. Polen.
1800-tall nasjonalromantikk. En strømning.
Så ble nasjonene stater, som Norge, Finland, og det Østerriksk-ungarske imperium ble oppløst og de moderne stater i øst ble til, som Polen, Tsjekkoslovaklia, Romania, Jugoslavia. Senere videre splitta opp. Slovakia, Serbia, Slovenia, Kosovo, Bosnia.
Nasjon. Familie.
Jeg har aldri vært i Nisnij-Novgorod, i Russland, russisk nasjonalisme har jeg lite forstand på, bortsett fra Dostojevskijs pan-slavisme, han var slavofil, mente at slaverne var det beste folkeslag i verden.
Så kom den tyske nazismen, rasismen. Germanerne var best. Krig.
Der er forskjell mellom stater og grupperinger, mellom Vålerenga og Hamarkameratene og Brann og Rosenborg, kulturer.
Thoralf Engan var norsk verdensmester i hopp på ski, alltid nervøs, satte en gang utfor med tanken at han kunne ikke skuffe de hjemme.
Magnar Solberg, olympisk mester i skiskyting 3 ganger, sov aldri før de avgjørende løpa, vant ingenting annet. Best.
Beste gutten i verden.
Ivar Formo ble verdensmester en gang, han sa at nå fikk han vist at han var best. Motivasjonen. Være best. Selvbilde.
Hvilke krav blir stilt til folk. Ikke lett. Best for at andre skal kunne sole seg i deg. Norge. Våre gutter! Traumatisk. Underholdning.
Man gjør ting for å bevise noe for seg selv. Idrettsfolk.
Får jeg ørens lyd? Kan vi snakke sammen? Kan du fortelle om deg selv?
En traumatisk barndom, det snakker man gjerne bare med psykologer om, man ble banka. Klassestandpunktet! Er ikke du polakk? Er du kristen?
Faen. Et troll blir jeg, ser strømlinjeforminga.

No comments: