Wednesday, December 1, 2010

Cold War

-



Hva var den kalde krigen? Jeg vokste opp i den, født 1955, det var farlig. Atomvåpen på begge sider av uante dimensjoner. Sa man, det er liten grunn til å tro på at dette ikke var sant, og at Gorbatsjov fikk en slutt på den. Berlinmuren falt 1989. Og de østeuropeiske nasjoner kunne gjøre hva de ville. Innført parlamentarisk demokrati i alle de landene da, med det samme. Tyskland ble samla. Valg i Sovjet, som ble Russland.
På ruinene av annen verdenskrig vokste det fram en kald krig, som Churchill beskrev som Jernteppet, the Iron Curtain. Og Norge ble med i NATO.
Den russiske revolusjon, hva var det. Å se rolig på slikt er alltid påkrevet, hva var den franske revolusjon, frihet likhet brorskap, det var tider, som jeg ikke var med på, som førte til terror etter kort tid, både i Frankrike og Russland. Hvorfor.
Ideene med disse revolusjonene kan jeg forstå. Frihet, og man må nok etter hvert se på ideene bak, slikt som Karl Marx, og ta dette helt rolig og greit.
Gemytt. Jeg kan analysere den kalde krigen på flere måter, blant annet på kultur. Bląd. Blond, dette polske ordet skrives bląd og uttales blond, og bląd betyr ”feil”. Slikt språklig kan man ta utgangspunkt i, rase, det er feil å være blond, slaverne er mørke, germanerne er lyse. En antagonisme. Niemcy, Tyskland på polsk, betyr ”De som ikke snakker”. En slavisk-germansk misforståelse. Gammel. År 900 gikk grensa mellom de to kulturene ved Elben.
Elben-dalen er voldsom og flott, med stort basseng, nedslagsfelt, elva begynner i Tsjekkia. En flod på 1100 kilometer. Die Elbe. Ælva.
Strom, heter elv på tysk.
I første omgang inspirerer dette meg til å studere denne dalen nærmere. Den omfatter Praha, Dresden, Magdeburg, Hamburg, samt en by som Wittenberg, Leipzig er ved bidragende elv, og så videre, som Halle. Også Berlin, Plzen, Karlovy Vary, Budweis (Česke Budějovice). Øl.
Jeg har kjørt Elben-dalen, fra Dresden til Praha, merka meg at der gikk navna mer og mer over fra tysk til slavisk, glidende overgang så det holdt. Elben er slavisk i høyden nå, tysk i flatland.
Praha ligger ved tilløpet Moldau, som også er en stor elv, 40 kilometer sør for munningen i Elbe.
Praha ligger ca 250 meter over havet. Elva flyter stille.

No comments: