Tuesday, December 28, 2010

Sverige på kryss og tvers 2

-



Det stemmer. Herrljunga. Et jernbaneknutepunkt, for Vestra Stambanan og Älvsborgsbanan, samt utgangspunkt for Kinnekullebanan som er oelektrifierat, den går nordover, fra 1870-tall. Her produseres cider, Herrljunga kan kjøpes i Norge også på store flasker, mørk grønne. Julmust, en annen svensk drikk, hei.
Herrljunga, her kom jeg 07.42, rimelig i rute, venta kort tid på neste tog som gikk 07.50 til Nässjø, flott. Jeg ble kjent med det svenske jernbanenettverket. I Nässjö videre med Södra Stambanan til Alvesta. Falköping, der snudde toget.
Ja, vi tok igjen en hard forsinkelse.
Komme virkeligheten nærmere ja, der jeg kom til Åmål kl. 05.22 på morronen og der sto tåget. Til Öxnered. Fikk god hjelp av konduktøren, kaldt på toget, det første, videre fra Öxnered til Herrljunga, gammelt tog, fikk ingen hjelp, en bak meg sov, han spurte hvor vi var, jeg kunne si ”Nästa” et eller annet, han skjønte, ble opplyst, han var fornøyd, et vilt fremmed strøk.
Bli kjent, ble kjent. Mjölby, Hallsberg, få dette inn i bevisstheten, stemninga, så Motala, tok bilder, legge inn. Simple uploader.
Sprengt, torsk, sild, sill, i og for seg snakker jeg i søvne, nå, fra Rælingen og sammenlikner hele tiden der jeg er i Karlstad for bytte.
Tett.

No comments: