Thursday, December 2, 2010

Feil

Det er menneskelig å feile, heter det, errare humanun est. Er det feil av meg her å ikke ha bilde med? For jeg gidder ikke, nok er nok, dessuten har jeg ikke nye bilder å ta av, fra i dag og slikt, jeg går ikke med kamera hele jævla tida. For noen vil dette være en feil, for de er opptatt av bildene mine, og langt mer enn teksten. Huff. Feil, i forhold til hva.
Feil jorde, stående norsk uttrykk, fra norsk TV-debatt. –han er ikke bare på jordet, han er på feil jorde!
Kraftuttrykk. Nedsettende. Morsomt, spør du meg.
Feil holdning, Feil Hitler, et konsept fra en jeg kjenner, til tider interessant.
Feiltrekk i sjakk, som har forferdelige konsekvenser, sjakkblindhet, som det heter, som selv de beste kan ha.
Feilspor, feil i slalåm, da blir du diska, bryte en regel i fotball, basert på dommerens skjønn. Feil dommeravgjørelse, retten gjorde en feil, da de ikke innkalte ….
Kunstfeil, i legevitenskapen, en feil som ikke skal skje.
Błąd, feil på polsk, jeg gjorde en feil her forleden og skrev det bląd, altså med l i stedet for ł. Feil, og sa at dette uttales blond, men det er da ikke riktig, for det blir mer bwond. Og hva var da poenget med det jeg skrev, he he, kjempefeil!!!
Men, beklager, det var mitt blikk, som var slik innrettet, at jeg mente blond er feil på polsk, det har mening.
Det var ikke feil, det var rett og slett riktig, det er et poeng det der, og gamle polakker kan uttale ł som l.
Og ofte er det hårfin margin, dwa złotę. Pięc złotych.
Stringent, her faller dette som fluer, rett og slett, når jeg ikke snakker polsk, skyldes det en kommunikasjonssvikt, rett og slett. Feilen ligger på begge sider.
Men ifølge polakker, er det bare jeg som har ”feil”. Jeg har kommet ut for opplevelser der det blir oppfatta som synd å ikke kunne polsk korrekt, å knote på polsk, ha feil kasusendelse og slikt.
Så ille, og dette sier jeg, og det er ikke feil, det er slik, og dette har sammenheng med det katolske polske, og mer til, at er du polakk, tar du ikke feil.
Som jeg har sagt før, en polakk tar aldri feil, bortsett fra når han gjør det.

No comments: