Friday, November 12, 2010

Om den dysfunksjonelle familie

-



Jeg ser dette som sentralt, den dysfunksjonelle familie, det dysfunksjonelle samfunn, verden i dag, hvordan blir man til. Man kan betrakte dette på en rekke forskjellige måter, en greie er folk som bare konsumerer andre mennesker, hvor kommer de fra. Vampyrer.
De som tror det er mat eller ”input” de trenger, så er det kontakt.
Mangelfull kontakt med omgivelsene er folkesykdommen.
For å komme i kontakt med dette, folks tendens til å bruke deg, bruke andre, i stedet for å snakke med deg, med folk, hvilken nytte har jeg av å snakke med deg, og så videre, i meg skjerpes dermed sansene i øyeblikket for folk og verden.
Nytteverdi, på et menneskelig plan tar man kontakt med de som man tror har nytte for en, dermed skjer møter.
Så skjer det møter der det sentrale synes å gå over til noe pekuniært, bare, man setter det materielle i høysetet, bøker og plater, for å bruke noe jeg husker, i slik forbindelse, et juleønske, fra en kreftsyk som senere døde, han ønska seg ”bøker og plater”, noe han liksom sa ”lett henslengt”, hvorfor det, det likte vel omgivelsene, enkelt å forholde seg til, man får tro at det ikke ble spart på bøker og plater på den tida nei, han ble nedlessa av dette på Radiumhospitalet, døde 22 år gammel.
Hva ønsker jeg meg. Kontakt, på sjel, følelse, det er det eneste som har verdi. Frihet, der mitt egentlig selv får vekst og innflytelse.

No comments: