Tuesday, November 30, 2010

Hallusinasjoner

-



Jeg ser ikke land, jeg ser bare dritt, kuer og måser og svarte fugler overalt under senga en løve og over meg en himmel med båter og nå skal jeg danse. Bråtenjordet der jeg vokste opp og i det hele tatt ny vind i seilene og det er båtfolket jeg kommer fra og de var i Østersjøen og fiska sild som vanlige folk og handla, gjennom Øresund for dansk og svensk toll og Kronborg slott for Hamlet og slikt.
Nei, jeg ser en forbindelse her mellom Polen og Norge via sjøveien slik det alltid har vært og Østersjøen var innhav og kampområde og kontrollert av Gotland før Hansa, sies det og så ble det interregnum og så kom den store nordiske krig og freden i Brømsebro 1648 og så ble det slik at Skåne gikk til Sverige slik at Danmark ikke lenger kontrollerte Øresund og det ble fri ferdsel fra 1660.
Da oppsto det danske eneveldet, som de bare fikk ha i fred og det skjedde mye fart gjennom Øresund og så kom Russland gjennom og handla som faen og så kom norske oppgangsaga og Nederland ble verdensmakt og man kan se moderne historie fra hvilket som helst synspunkt, for eksempel ved å fokusere på Danmark.

No comments: