Wednesday, November 17, 2010

Hva er en student.

Statsvitenskap og sosiologi og sånn, jeg overhører dette uttrykket, denne setningen, på en kafé i Oslo og jeg tenker på Krakow som har 170.000 studenter og jeg studerte selv rett etter artium og nå er det flere som studerer enn før og dette kunnskapssamfunnet, individuell psykologi snakker dem om her og jeg ser på dette mølet.
Nei, det er fett å studere, det er ikke det, men det er jo noe her at man må ha en mening med dette, men det er ikke det at jeg skal moralisere, nei, ikke det, beklager, men det at så mange studerer statsvitenskap og sosiologi og sånn er meg fjernt, i utgangspunktet, og mange kan masse greier men er de kloke? Vise? Det er mange som studerer filosofi også, men mest religion og sosialantropologi og astrologi, det er nå mitt inntrykk, og vegetarmenyer og slikt, men det er greit for meg dette også, sånn sett, folk søker.
Nivå, det er noe her om at det dreier seg om å være seg selv alltid og ta inn kunnskaper som har mening, men det er ikke det at jeg vil styre utdanningen noe som helst sted, men det er noe som er innsikt og noe som ikke er det og det er noe som er kunnskap uten innsikt, det skal være sikkert, og hva folk mener rundt omkring om livet er ofte så fjernt at jeg aldri har sett maken, men det å vite en del om fremmede land er vel bra for noen hver og Kualalumpur og Haiphong og kengurer på Lonely planet men det er ulv og pels som er i skuddet nå og det er dyrisk å være opptatt av, som steinaldermennesket, heff heff.

No comments: