Wednesday, September 17, 2008

Nordmenn i Krakow

Plutselig dumpa det ned en gjeng nordmenn her jeg sitter, på kafé, det var norsk tale, 6-7-8 stykker, torsdag, langhelg, får man gjette på, seminar, for de snakker om et fag. Selvfølgelig har jeg interesse av å få dem i tale, men i mangel av noe bedre kan jeg beskrive dem, tenke om nordmenn i Krakow generelt.
Jeg har sett mange nordmenn her, nesten aldri prata med noen, bare en gang ved en minibank, må vite, men her er det nordmenn som reiser til Krakow for å komme vekk og tenke fritt, ære være dem for det.
De er ikke her på grunn av Krakow distinkt.
Slik er det, jeg blir helt sikker, dette er møte, og de snakker om renter og greier, skal reise nå, bnkfolk muligens, eller bankakademiet, eller en fagforening, ikke helt unge, nesten tilårskomne, som det så fint heter, de skal reise om en halvtime, hører jeg, da blir det neppe kontakt.
Banki Polska, sier den ene, altså han kan ikke polsk, uttalt på norsk måte.
Men observasjonen av disse er interessant.
Her er det nordmenn utenfor landets grenser, skal på shopping nå, eller et glass rødvin til, hører jeg, jeg blir litt nervøs for at de skal oppdage meg, men jeg sier ikke hvor dette her, og det er generell reportasje, for jeg har peiling på nordmenn i Krakow over en viss tid, nesten to år, de virker forferdelig fjerne.
Virkelig totalt bortkomne, er mitt inntrykk, hvordan kan de få tenkt i fred da, når omgivelsene er komplett uforståelige, nei, sannsynligvis et fullkomment bortkasta seminar, bedre om de hadde drekki seg dritings hele tida, evt. Snydens (som det også så fint heter)
En øy, i samfunnet, men dette er gøy.

No comments: