Monday, May 31, 2010

Om den polske intelletualitet

 


Du verden, her er det katolsk universitet, hva for slags betydning dette har er vanskelig å si, men det er vel tvungen bønn hver morgen for alle, går mine fordommer ut på, tja, ett fett, men katolisismen ligger i veggene her, uten tvil, men vi må møte dem for å forstå dem bedre, selvfølgelig, i godt lynne og god stemning, nå er det eksamen her. Og så reiser alle hjem og kommer ikke tilbake før oktober, god tid til å kontemplere ja, man leser noen bøker og ser på væremåte på avstand og det er lærere her som slikker magen sin på pub innimellom hele tiden og diskuterer katolske frågar med pateren og noen er bare i sentrum for alle studenter og synes å nyte dette utmerket, som i Norge.
Men det er klart, det foregår tenkning her, jeg har hatt nytte av å lese den polske filosofen Kolakowski, og det er noe filosofi i bånn her som ikke er å kimse av, en naturlig åndelighet som nordmenn kan bli forfjamsa av, forfatteren Gombrowicz var tenker, å tenke før man snakker er som å tørke seg i rævva før man driter, heter det, jeg godgjør meg med disse disipler av fjerne professorer og smiler.
Allo allo! Jeg føler polsk kulturliv er rimelig preget av fransk, fra utlandet, men det er den katolske filosofen Aquinas som er hevdvunnen som grunnlag, men det er absolutt noe å begynne med, ikke gærent dette, som i Frankrike der man begynner med Descartes, den lokale filosof, i Danmark med Kierkegaard og i Tyskland med Kant, nei, de lokale forhold for dannelse her er da absolutt flotte saker.
Så, se hvordan dette da kan brukes.
Posted by Picasa

No comments: