Tuesday, May 25, 2010

Polen

 


En nøtt, nå løst, Polen er en nasjon som har kommet til seg selv, respect! Den polske diskursen dreier seg om hvem som har skylda, i Norge prater vi om hva vi mener. En forskjell. Polakker er preget av ansvarlighet, du må stå for det du gjør, ta ansvar, Norge mener og prøver og tenke, utvikler. Polakker gjør en jobb, nordmenn lurer på hvordan den kan gjøres bedre. Så polakker har en tendens til å tro at alt er lett. Og det vanskelige er det ikke verdt å beskjeftige seg med, det får andre ta seg av, de som har den jobben.
Dette er en nasjonal mentalitet, som man må forholde seg til, det samme med den norske, vi blir aldri fornøyd, etter en dags arbeid, det er alltid noe som kunne vært gjort bedre. Det er for fremtiden.
Det å kunne være kreativ i mitt arbeid er for meg et must, rutinearbeid kjeder, og det blir tomt for energi fort, dermed er polakkene bedre på dette, som oppvask og slikt, men man kan lære. Gjøre en jobb ja, bare, jeg føler meg frem til dette landet og skjønner meg selv bedre i det, oppi det,
Det kommer sol her om morran, det skal jobbes på blokka jeg bor i på dagen, i arbeidstiden fra klokka 7, da går jeg ut. Nå glir språket inn.
I respekt ja, og det er mulig å snakke med det katolske på verdslig manér, har jeg funnet ut, der har jeg nytte av Immanuel Kants moralfilosofi, som sier at alle har moralen i sitt hjerte, uten videre, man trenger ikke være religiøs for å være moralsk, dermed er religion et forarbeid for denne innsikten.
Det er for eksempel ikke riktig å bli rik, det er fråtsing, det samme med gjerrighet, det er en dødssynd, som latskap, hovmod står for fall, slik er det å være menneske.
Det er riktig å ikke være fattig, som Kant skrev, for er du fattig kan du bli fristet til å stjele. Man må ordne seg, være en ansvarlig selvstendig person. Og det nytter ikke å klage, være misunnelig. Vær der du er. Ta det med ro. Jobb. Lev.
Polen, med sine landskaper og land og fylket, delstater, er til å se bedre nå, det får større interesse, de lokale omgivelser rundt Kraków, som ligger i Małopolskie, i sør, nabostaten heter Świętokrzyskie, det hellige kors' fylke, vi drar videre rundt omkring til forskjellige byer, etterhvert, rundreise er nå påkrevet, som i Norge.
Dialekter, ikke så tydelig her som i Norge, men det fins varianter, preget av landene rundt, som mot Tyskland, og her mot fjellene, Tatra, highlander dialekt, som jeg har fått noe visdom om, fjellfolket er Polens samer og tatere, de andre, de eneste som er noe vesensforskjellige fra resten av Polen, men det fins bygder her også, mer og mindre avsondrete, hvor er det bison, for eksempel, villsvin, polakker som skogsfolk så jeg tidlig, noen steder kan dette springe fram i dagen fint, bedre.
Hei! Cześć!
Og det er nå presidentvalg snart.
Posted by Picasa

No comments: