Monday, May 31, 2010

Turister

 


Jeg er ikke turist. Har kanskje vært det noen ganger, i Roma og Paris, for mange år siden, gått rundt og kikka, tillike i London, på kunst, en opplæring, dannelsesreise, i Vatikanmuseet og så Michelangelo og Rafael, i sokkeletasjen på kunstnernes hus som ung blant folk som vanka der og så den helhetlige betraktningen på Høvikodden av overgangen, til den fine verden, nei, her i Krakow er det mengdevis av turister med alskens bekymringer. Fra Nederland, England, Japan og desslike, jeg minnes filmen Mystery Train av Jim Jarmusch, der et japansk par kom til Memphis for å sjekke ut Elvis, blir var myten om at han fortsatt lever, tar omtrent bilde av det, ukritisk, som lärjunger, for å bruke dette ordet, klart dannelsesreise for å få vite noe om hvordan verden er, på vondt og godt til senere bruk, nei, her i Krakõw kommer man som til et tempel, Taj Mahal og ser vilt rundt seg og skjønner ingenting.
Til bruk er dette, jeg blir kvalm, ser sukkeunger slikke på pinner, norske trøfler kommer hit bare for å kjøpe billig, handle, som de sier, ikke noe mer enn det, går på marked og selger sjela hele tiden for en bunt persille, blir dummere og dummere, et troll.
Norsk dumhet ja, til ren fremvisning og jeg beskytter meg mot det og lurer på om andre lands turister er akkurat like, jo, det er de, forferdelig trist å se.
Men det er klart, noen ser, opplever, er i hundre over dette, fra alle land i verden, stikker seg på uvær, på polsk mentalitet, som i disse sammenhengene er streng, ser meg sitte der med øl og røyk på en benk ved et bord, nå skal jeg virkelig ta en titt og lurer på hvordan forskjellige nasjonaliteter ser polakker.
Nei, de tar ikke notis av dem, i første omgang, ser på dem som innfødte, indianere, samer, raringer, det er som på Mallorca og overalt, på Bahamas, lokalbefolkningen har underordnet verdi, huff.
Det er til å grine av, så er det enkeltpersoner, som ser på hele dette skuespillet som bløff, har blod i munnvikene, er blitt skeptikere og ser olmt på alle, til å forstå, men like komisk dette, for du er en del av det, gutten, beklager, jeg liker deg ikke, du skaper dårlig stemning.
Kontakt er tingen, noen å snakke med dette om, en jente som slikker is, en fyr som bruker gule underbukser for å gjøre seg bemerket, på markedet her, han er ute for å sjekke damer, aha, videre et troll fra Halden som ikke ser noe annet enn gule underbukser på mannfolk, og så videre, forskjellig agenda i det vide og brede, her er verden ja.
Gode hensikter, nei, dette er forferdelig, du kan få det billig, en fyllik, det er mange av dem, som forsøker å tigge penger, bomme røyk, og så videre, leter i søplekassene, jeg ser meg om og lar meg ikke lure av forsøksvis stjeling, bakfra på en benk, jeg setter meg på neste bordet og får nytt perspektiv, damene med vesker som tyver sikler på slik at forsikringsselskapene skal tjene penger på premier, som de sier er ytterst nødvendig, for hva om du mista lommeboka di? Ja hva med det, den må du passe på selv, din røy.
Ok, jeg ser folk og smiler, flirer, skratter, hvilken verden lever vi i, alt er grand prix, det fins lite annet og vekslingen mellom forsorg og moms og polsk presidentvalg forestående er til å ta og føle på, nei, ha det bra.
Posted by Picasa

No comments: