Tuesday, May 11, 2010

Polen er et annet sted

 


Livet er et annet sted, roman av Milan Kundera, fra Brno i Tsjekkia, tilforlatelig klassiker, om å være på en fjern planet alltid som dikter, sikkert et bra selvportrett, for å bevege seg mot verden, den virkelige, ikke bare være i diktningens sone uten ansvar, og så videre, jeg ser Polen har trekk av det samme, dette er uvirkelig.
Jeg ser inn i dette landet fra forskjellige vinkler, øst og vest og nord og syd og en historisk betraktning og en språklig og videre en militærhistorisk og så videre, det er nesten så jeg stopper opp og møter veggen hver gang, uten mye gny og gnissel får du ikke kontakt med disse.
Jeg har sikkert gjentatt det gang på gang, skrevet en artikkel med samme tittel før også, ser jeg, det er gjentatt og gjentatt, jeg gnåler på det samme, gir meg aldri.
Støte mot dritt og møkk og ekkel bedrevitenhet og her veit de det meste, det skal være sikkert, kom ikke her og fortell meg noe nytt, bare søppel, dette er Polen.
Frilyndt er jeg, frilyndt kommer jeg, skal ha deg i tale og lære språk og fornuft og skal ha gjensidighet i enhver samtale, det er kravet, din besteborgerlige dritt fra Krakow, du har ikke peiling på en del ting, bare leksikalsk viten.
Jeg ser, jeg er selv universitetsutdannet og har klare preg av dette med faktaorientering i stedet for innsikt og Krakow er by med universitet og studenter, dette er bedre da.
Posted by Picasa

No comments: