Thursday, May 27, 2010

Cell structure and function

 


På medisinstudiet kom jeg borti en bok med den tittelen, «Cell structure and function», jeg leste den ikke, men tittelen tok jeg med meg, betrakter man en nasjon som en celle i verden, ser man at den vitenskapelige betraktningen av den menneskelige celle likner til forveksling en nasjon, som er selvtilstrekkelig og samarbeider med andre rundt seg, med et felles transportsystem, for mennesker og valuta og slikt, nerver, som er kommunikasjon, signaler mellom celler og nasjoner, man kan lure på om denne menneskelige befatning nasjon er modellen, og ikke omvendt, man setter på strukturer i menneskekroppen kjente strukturer fra samfunnet rundt seg.
Mitokondrier, energiproduserende enheter, DNA-syntese, via riboflavin, et råstoff, jeg husker ikke detaljene nå, lett å da sette seg inn i, videre cellevegg, grenser, der celler opprettholder denne veggen hele tiden og skiller skarpt på det ytre og indre miljø ved den såkalte natrium-kalium-pumpen, alt som er innafor er mitt, det utafor noe ganske så forskjellig, slik må det være.
Niemcy, det polske navnet på Tyskland, betyr «de som ikke snakker». U-kraina, utafor grensa. U-kraniec.
Og Polen er i vest begrensa av en elv, Odra/Oder, og Neisse, denne elven blir da tilsvarende det i menneskekroppen interstitielle rom, mellom cellene.
Elver er ofte grenser, som mellom Tyskland og Frankrike i et langt strekk, Der Rhein. Ren.
Andre floder går inne i landene, som Wisła, Dnjepr, Volga, Polen, Ukraina, Russland. Hovedpulsårene, blodsystemet, disse elvene i de landa.
Hm. Det menneskelige først, det vitenskapelige så.
Polen er landet rundt Wisla, slik har det alltid vært, i alle fasonger, har Polen sentrert seg rundt denne store floden, polakkenes hellige elv, som nå har flommet over, går over sine bredder, og er kjempetematikk hele tida i media og blant alle polakker, hele Polen, cała Polska, og hvem har skylda for at bredden ikke ble sikra etter den forrige flommen for ikke mange år sida, og så videre, det betyr ting for valgkampen, president velges 20. juni, ny president.
Jeg stopper der, ser på denne blodforsyningen til jordbruksdistriktene, fra fjell i sør, Tatra, der det er potensiell energi i vann, høyt oppe, der elva er stor allerede sør i Kraków, der jeg befinner meg, så kom flommen til Warszawa, animert på video i avisene, videre utover den polske mark i slynge ut mot Gdańsk der den løper ut i en bukt, med sandbanke og sanddyne og område under havets oveflate, et delta, av de store.
Glomma, deler seg i to ved Fredrikstad, på hver side av Kråkerøy, østerelva og vesterelva, og Glomma er en norsk livsnerve for trelast til tømmerfløting, ikke nå lenger, Plankebyen Fredrikstad og Borregård i Sarpsborg, Østfold næringsliv.
Volga, samfunnet bearbeides, Dnjepr, vikinger befolket disse strekningene, begge elvene, Volga-svensker, og så videre, lett å komme seg fra Østersjøkysten i nord opp til disse elvene med båt, Dnjepr begynner bare 200 meter over havet, Pejpus, innsjø i Estland og Russland, Ladoga, Onega, Holmgard, Novgorod, vikinger i Østerled.
De kom til Svartehavet og Konstantinopel, Bysants, Harald Hardråde var lenge i bysantinsk tjeneste, hærfører, herja rundt i mange år, senere konge i Norge, grunnla Oslo, ifølge Snorre, coina Oslo som by, 1050. Blåsvart. Zombie?
Her, jeg ser en jente som sitter og snakker, med to gutter, såvidt jeg kan se, merkelig sak, en kafé er en celle, også, et hjem, et hus, en blokk, man kan snakke i funksjonalitet, i små og store enheter, lokalsamfunn, som klandrer naboen for at alt går galt, og så videre, man må samarbeide.
Posted by Picasa

No comments: