Saturday, May 29, 2010

Polakkene




Polske arbeidere er kjent for ikke å bruke verneutstyr, de må omtrent tvinges til det. Det minner om drosjesjåfører i Norge som har fått dispensasjon for å bruke sikkerhetsbelte. Frihet. Norge har røykelov, ikke Polen, i Polen tar man ansvar for seg selv. Norge og protestantiske land som USA har sterk tro på kontroll av individet. Når det gjelder dop, er polakkene strengere enn Norge. Den offentlige orden.
Hvordan blir samfunn til. Jeg er ute for et arbeidslag her i Krakow nå, som lager isolasjon på blokka jeg bor i, slenger på en masse isopor, og legger samtidig nye gesimer og annet, en forbedring, oppjustering, så skal blokka males.
Dette arbeidslaget jobber hele dagen, fra 7 morgen til 7 kveld, nesten, 12 timer, og det er sikkert slik også at alle er med hele tiden, de skal bli ferdig. I dag lørdag er de ikke her, kloka 07.30, mulig de kommer kl. 9, de kom forrige lørdag. Kanskje folk som bor i blokka har fått dem til å ta helgefri, for det er mye bråk og ubehag.
Hele blokka, alle vinduene, er dekt med plast, for ikke å få maling på vinduene, bare med en liten glippe foran døra til verandaen. Den er liten! Knapt til å puste i. Huff. Dårlig luft innvendig da.
Pomoc. Hjelp. Polakker gir deg ikke hjelp og veiledning. Du må finne ut alt selv. Polakker kan ikke lære bort noe, det er meget utpreget, det er en innadvendt kultur uten empati. De kan fortelle deg ting, når trikken går, hvor Starowiślna ligger, og slikt, hvor museet til Wyśpianski ligger, men de kan ikke forklare deg gate-stedet, det har de store problemer med, de må gå og vise deg det selv. Der. De bare vet ting intuitivt selv, ikke noe mer, deres viten er ikke beregnet på andre. Merkelig sak. Vel kan jeg relatere til dette, lære folk å skrive på maskin, det må man finne ut av selv, jeg har interesse av dette, kan det, for jeg begynte og hadde interesse, stort behov, da bare skriver jeg, og kan ikke gjengi for noen hvor alle bokstavene ligger, det vet jeg bare, i fingrene, liksom, i meg selv, det er ikke eksplisitt viten som er nødvendig for meg. Bra.
Andre har lært seg å bruke data selv, jeg regner med de har det på samme måte, de er ikke gode til å forklare andre hva de driver med, de bare gjør det. Hm.
Bergtatt.
Forskjellig typer viten, regner jeg med, den første som bygde et hus, satte opp en vegg, fant ut at det var fint med vindu, etterhvert, en som bygde en stol, kunne dette og så så andre hvordan dette var laga, og kunne dermed finne ut av dette selv.
Språk. Jeg har stor interesse av å lære polsk. Men vi må ha noe å snakke om. Kontakt.
Det å oppnå kontakt med polakker er forferdelig vanskelig. Pomoc. Hjelp. Du får ikke hjelp, til bussruter, til hva som helst. Ile kosztuję? Det kan man spørre om, hva koster det. Det er greit, da får du svar. For da kan det være du kjøper, det kan bli en handel, de blir superivrige. Penger!
Og jeg kjøper skinke i kjøttdisk, bestiller den der skinka, dama spør med en gang. Ile? Hvor mye? Og jeg svarer 20 dekagram, dwadzieścia dekagram. So be it. Kjappe spørsmål og svar.
Ok, dette er instruktivt, kjappe spørsmål og svar, det er polsk. En vanlig samtale er også slik, kjapp tale, kjapp tale tilbake, det er det eneste. Konstaterende setninger, konstaterende setninger tilbake. Bare. Alltid!!!
Ikke vurderende snakk, lure på ting, spørrende i gemytt, hva mener du om det, den der bilen, har du tenkt over saken, osv.
Jeg lurer på om jeg skal kjøpe noe vin i morra, og så videre, polakker lurer aldri på noe som helst, de bare gjør, med det samme, instant!
En kultur. Det er jævlig ubehagelig! De gir deg ikke lov til å tenke, lure, se foran valget nå, jeg fikk med meg noe av en samtale på gata, oppfatta «Komorowski? Ja Komorowski». Så ikke mer om det, de var begge kommet til, to damer, at de ville stemme på Bronisław Komorowski til president. Selv i sånne ting, mellom venner, foregår det ikke tenkning, argumentasjon, rett og slett, det kjennes fra polakker i Norge også, man viser fram et standpunkt. SV? Ja SV. Huff.
Og argumentasjonen er innforstått, regnes som selvsagt.
Og har du et annet politisk standpunkt, blir du bare flirt av, ikke argumentert med. Ingen interesse!!!
Poenget er hva du mener, bare. Ikke mer.
Huff, en gal kultur, på tur, dette er ikke riktig, ikke bra i det hele tatt, kommunikasjonen i samfunnet stopper opp.
Det der vet jeg, fra mange år tilbake, nå bevisst, og det der kan jeg ikke prestere å lære meg, bare som falskspill, for å snobbe nedover nesten, bli kjent med polakker på dette grunnplanet, lære meg noen standpunkter, som jeg kan stå ved, bare på kødd, nesten. PO? Ja PO. Platform Obywatelska, partiet til Komorowski, samt nåværende statsminister Donald Tusk, jeg ville stemme på dette, hadde jeg hatt stemmerett nå.
Men hva med en samtale rundt det!!! For jeg er ikke en som velger Komorowski fordi jeg er enig med fyren eller liker ham godt eller stoler på, ham, i en fremtid, men fordi alternativet er verre. Og det der har jeg interesse av å snakke om, Polen for fremtiden, og bygge kanskje et nytt parti eller hva faen, føre til en mer positiv samfunnsendring i Polen, det må alle være med på, diskutere!!
Nei, det gjør ikke polakker, svin.
Der må de læres opp.

No comments: