Tuesday, October 14, 2008

Polsk mystikk



Det er i og for seg liljekonvall det dreier seg om, det andre, det menneskelige, hele tiden. Tillit på liljekonvallbasis, kjærlighet, det er det som holder. På vennskap, hei.
Så da kan man se inn i noe annet, enn det utvendige, gå bak linjene, til skjønnheten i dette landet, dans, folklore, som er universelt, musikk, kunst, stor litteratur, vitenskap, det mer objektive, jeg leste i går en roman av Stanislaw Lem, kjempe, videre har jeg lest filosofien Leszek Kolakowski, en heidundrandre fyr!
Og det er mer, til, for å si dette med fine ord, er Polen et godt land.
For meg en missing link, min dragning mot Øst-Europa blir mer forstått. De har noe her som jeg har mangla.
Jeg har bodd på Manglerud i mange år, ikke uten grunn nei, laga firma Manglerud Initiativ, som også er min hjemmeside, www.manglerudinitiativ.no.
Polakker har for eksempel et fornuftig forhold til vitenskap, og her er det funnet opp mye, man kan nevne senkningsreaksjonen i medisin, SR, videre Marie Curie, med radioaktiviteten, den eneste som har fått nobelprisen to ganger, og så videre, så har man Frederik Chopin.
Og man har Kopernikus, en rekke bra forfattere, billedkunstnere og komponister.
For meg er Leszek Kolakowski nå den store inspirator til å forstå Polen, på den måten at han skriver katolsk, dypt, helhetlig, til å få forstand av, er ikke dogmatisk, stiller spørsmål, tydelig.
Hva er det vi driver med her på jorda? Polakker lurer, de stiller spørsmål hele tiden, er aldri sikre, på dette nivået kan man nå forstå dette folket, det jeg før oppfatta som mistillit er mer metafysisk usikkerhet, bra.
Greit at du ordna det der, men hva med i morra, åpne for fremtiden hele tiden, for nye problemer, er Polen.

No comments: