Thursday, October 30, 2008

Bergen belyst



Det å se Bergen i klart lys skjer noen ganger, i dag er det full sol og skyfri himmel, merkelig sak, det skjer jo av og til, til morgenen her er det litt frost, kan det se ut som, bilene kjører på knudrete små-is, nedved Bryggen oser det fra hav.
Røyk stiger rett opp, totalt vindstille. Et sett i meg, kan dette vare, det gjør det, dette er byen sin, det! Ja, ta øyeblikket, også slappe av, totalt, slik skal byen være, vinder fra havet bringer regn hit, over Sotra, der hastigheten blir lammet, så slipper de alt regnet i denne gjørma, denne grøfta, som er Bergen.
Altså nå ingen vinder fra vest. Så dermed er dette lampelys, jeg ser Fløien og Løvstakken, badet. Og så disse kirketrollene, her og der, fire kirker som jeg veit om, ser Johanneskirken og Domkirken, og vet der ligger Mariakirken og Korskirken, de skal jeg ta for meg i dag.
Badet i lys.

No comments: