Monday, October 6, 2008

Parallell

Akvariet i Bergen er en attraksjon. De selges ikke fisk, her vises fisk fram, fra fjerne egne, regner vi med, Auksjon, av kunst, i et lokale et annet sted, jeg drømmer om sild. Sild i lake, sild i tomat, sild i olje, oljebransjen, havet, dets ressurser, rørledninger, fra Toten, hvorfor fins ikke noe som heter Toten-feltet, det fins Toten Transport, som har problemer i Tyskland, men her er det kalde fisker som går rundt i dyre dommer og skuler.
Blåkors, hvor ligger det i Bergen, jeg kjenner en som jobber der, dette er virkeligheten, rett utenfor stuedøra, høy og lav, som det så fint heter, her i akvariet lukter det kjøleskap, sterilt.
Jeg kommer vel i morra, tenker, jeg, til Bergen (med det sammæ), og her er det lukt og fisk og flom og i det hele tatt tentativ diagnose dårlig vær.
Klimaet i denne byen er forrådt, som Amalie Skram skrev, hun ble gal, jeg kjenner ikke denne byen så godt, men en lille smule, på dansk, og den er søt.
videre

No comments: