Sunday, March 20, 2011

Å overføre Polen til Norge tar mer enn en halvtime

.



Jeg ser en blekke som omhandler polakker i Norge, fett nok, skal lese dette, men å integrere er noe ganske så merkelig, forskjellig, polsk diskurs, måte å snakke på, blir ikke forstått i Norge, jeg selv ser meg selv helt utenfor den norske diskursen her i gamlelandet nå og mistrives.
Bare å si det, føler jeg stanger i taket, nordmenn blir sure og mener jeg er høy på pæra og du er nå engang nordmann, norsk og greier, ikke prøv deg, dette veit vi, jeg har også vært mye i utlandet og greier, du tror du er spesiell.
Men jeg er ikke ”mye i utlandet”, som polakker som er ”mye i Norge”, jeg er ikke emigrant, jeg er ikke arbeidsutvandrer, jeg kobler kulturer, utvider mitt virkeområde, bevisst hele tiden, skal ikke bli polakk, skal ikke være norsk, jeg integrerer.
Da kan disse polakkene i Norge brukes, på sett og vis, men jeg opplever dem for det meste som søte dukker som nordmenn mener er ”spennende” og slikt, til like ”kule”, for de er som de er og er rare innflyttere, det der nekter jeg, jeg skal snakke med folk, overalt, på likeverdig basis, jeg er ikke etnosentrisk.

No comments: